Solubiologian ja fysiologian perusteet

Toteutusaika

Koulutus on täynnä

Koulutuksen tiedot

Kurssi on jaettu neljään osaan: eläin- ja kasvisolubiologiaan, genetiikkaan ja eläinfysiologiaan.

Eläinsolubiologian osuudessa perehdytään kemiallisiin sidoksiin, makromolekyylien ominaisuuksiin ja soluorganelleihin ja niiden toimintaan. Solukalvon, kalvorakenteiden ja ionikanavien toimintaan perehtymällä opitaan ymmärtämään, miten kemialliset yhdisteet ja viestit siirtyvät soluun, kulkevat solun sisällä ja käynnistävät soluprosesseja. Lisäksi käsitellään solujen tukirakenteita ja solujen kiinnittymistä toisiinsa. Kasvisolubiologiaan liittyvässä kurssiosuudessa käydään läpi kasvisolujen soluorganellit sekä niiden rakenteelliset ja toiminnalliset erityispiirteet. Genetiikan osuudessa tarkastellaan DNA:n, kromosomien ja genomin rakennetta ja perehdytään solusykliin ja sen säätelyyn, sekä käydään läpi mitoosi ja meioosi. Eläinfysiologian osuudessa käydään perusteet keskeisistä fysiologisista järjestelmistä ja toiminnoista, kuten ruuansulatusjärjestelmä, verenkierto, aineenvaihdunta, immuunipuolustus, hermosto ja lihaksisto.

Oulun yliopiston järjestämä opetuksen aikataulu löytyy Pepistä osoitteesta

Koulutusmuoto

Continuous learning