Palaute ja tiedustelut

oulun.yliopisto(at)oulu.fi
puh. (08) 553 1011
faksi (08) 553 4112
PL 8000
90014 Oulun yliopisto

Oulun yliopisto
kuva

OpinTori 2010 - Tutkintotulos nousuun! Opetuksen ja koulutuksen teemapäivä

Ideatorit

Oulun yliopiston henkilökunta ja opiskelijat esittelevät opetuksen, ohjauksen, oppimisen ja opiskelun hyviä käytäntöjä Ideatorilla I klo 10.15–11.45 ja Ideatorilla II klo 12.30-14.1.

 

Ideatori I

Klo 10.15–11.45

Aihe Puheenjohtaja Sali
Ryhmä 1

Oppimis- ja opiskelijalähtöiset työskentelymenetelmät

Hanna Pulkkinen: Fysiikan tarina esitys

Johanna Havia: Aktiivisuutta analyyttisen kemian laskuharjoituksiin tuutoroinnilla esitys

Vesa Kotila: Kognitiivista oppimista ja vähän muutakin Satunnaissignaalien kurssilla

Ks. tiivistelmät

Sirpa Suni

L8
Ryhmä 2

Tutkintosaannon parantaminen

Milja Tuomaala: VATU ja Valtti – ohjaushankkeet Oulun yliopistossa esitys

Jaana. O. Liimatainen: Opinnäytetyö ojennukseen eli Grapparyhmä
Oivalla osaamisesi, uskalla uralle esitys

Anita Honkala. OTE osaamistavoitteista esitys

Aimo Rahkonen: Pullonkaulojen havaitseminen ja ehkäiseminen - työkaluna Etana OTE-hankkeessa esitys

Ks. tiivistelmät

Tytti Tenhula

L9
Ryhmä 3

Tässä olleet esitykset on siirretty ryhmään 4 ja 5.


 

 

   
Ryhmä 4

Erilaiset arviointikäytänteet

Kati Utriainen: Antaudu arvioinnille

Pirjo Mäki: Palautteen kerääminen ja linjakkaan opetuksen kehittäminen psykiatrian perusopetuksessa

Maarit Niemelä: Ratkaisuja etsimässä kieliopin pullonkaulaan: Aktivoivia tehtäviä, ryhmätyöskentelyä ja jatkuvaa arviointia esitys

Ks. tiivistelmät

Titta Koski PR102
Ryhmä 5

Tehoa massaluennoille

Virva Siira: Psykologiaa kokemuksellisen oppimisen keinoin massaluennolla esitys

Ville-Veikko Telkki: Vuorovaikutusta ja aktivointia fysiikan massaluennoille esitys

Eeva Pöykkö: Käännösteoriaa käytännössä ja yhteistoimnnallisesti

Ks. tiivistelmät

Merja Maikkola L7

Ideatori II

Klo 12.30-14.15

Aihe Puheenjohtaja Sali
Ryhmä 1

Monimuotoinen linjakas ja tutkiva opetus

Tonja Molin-Juustila: Kokemuksia palapelityöskentelystä esitys

Anneli Meriläinen-Hyvärinen: Oppijan polku luennolta praktumiin ja praktumista kentälle. Suomen kansankulttuurin peruskurssi yliopistopedagogisten opintojen kehityshankkeena

Juha Häkkinen: Askella kohti itsetoimisempaa ja tutkivampaa oppimista esitys

Ks. tiivistelmät

Sirpa Suni L8
Ryhmä 2

Opetuksen laadun kehittäminen

Pirkko Hyvönen: On opittava toimimaan adaptiivisesti: Miksi ja miten yliopisto kouluttaa asiantuntijoita työelämään? esitys

Annu Ristola: Yhteistyön voimalla laadukkaampaan lopputulokseen

Eetu Pikkarainen: KAJO-projekti, kasvatustieteen opetuksen laadun ja joustavuuden kehittäminen esitys

Ks. tiivistelmät

Tytti Tenhula L9
Ryhmä 3

Erilaiset ohjauskäytänteet

Liisa Pietilä: Pienryhmässä opiskelu esitys

Teemu Tokola: Kandityöt ryhmässä ja samasta aiheesta - tehokkaasti ja laadulla

Irene Salomäki: Informaatiolukutaidon opetusta yhteistyössä esitys

Jaana Kari: Opetusharjoitteluun uusi malli Kajaanista

Ks. tiivistelmät

Titta Koski PR101
Ryhmä 4

Erilaiset oppimisympäristöt

Suvi Pihkala: Virtuaaliset maailmat ja välineet; Väkivallasta välittämiseen opinnoissa esitys

Esko Juuso: Mallinnuksen ja säädön opetusympäristön kehittäminen

Eija Halkola: Kokemuksia opetusharjoittelusta

Ks. tiivistelmät

Kirsti Panula PR102
Ryhmä 5

Oppimis- ja opiskelijalähtöiset työskentelymenetelmät

Hannele Kantola: Yhteistoiminnallinen oppiminen esitys

Leena Kuure: Määränpää tuntematon. Kielenopettajan asiantuntijuutta kohti kouluprojektia rakentamalla esitys

Pentti Haddington: Onnistuuko verkkokurssilla, häh? Draama opetusmenetelmänä ja tuloksena kansainvälinen tieteellinen artikkeli esitys

Ks. tiivistelmät

Merja Maikkola L7