Uutta liiketoiminta-analytiikan tutkimusta nopeasti muuttuvan autoalan tarpeisiin – keskiössä digitalisaatio ja vihreä siirtymä
Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu rekrytoi liiketoiminta-analytiikan professoria tai apulaisprofessoria (tenure track). Professuurin erikoisalana on auto- ja ajoneuvoalan digitalisaatio, digitaalisten palvelualustojen analytiikka ja vihreä siirtymä. Tavoitteena on vastata autoalan murroksen tuomiin haasteisiin panostamalla data-analytiikkaan, tekoälyyn ja uusiin innovatiivisiin ratkaisuihin.
Tutkimusteemoja ovat esimerkiksi datan, tekoälyn ja viestintäteknologioiden hyödyntämisen vaikutukset autoalaan ja sen tulevaisuuteen, alalle syntyvät uudet liiketoimintamahdollisuudet ja -rakenteet sekä sähköistymisen tukeminen uusien päätöksentekomallien avulla.
Tutkimusta autoalan kestävän kehityksen ja kilpailukyvyn tueksi
Professuuri sijoittuu Martti Ahtisaari Instituuttiin, jonka liiketoiminta-analytiikan tutkimus ja opetus keskittyy datan hyödyntämiseen liikkeenjohdollisessa päätöksenteossa.
”Autoala on nopeassa muutoksessa sähköistymisen ja digitalisaation myötä. Tarkoituksena on auttaa alan yrityksiä kasvussa, digitaalisessa kehityksessä ja vihreässä siirtymässä kansainvälisen yhteistyön, tutkimuksen ja koulutuksen kautta”, kertoo professori Petri Ahokangas Martti Ahtisaari Instituutista.
”Uuden tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, joka tukee autoalan kestävää kehitystä ja kilpailukykyä sekä tuottaa ratkaisuja alan liiketoimintaa ja liikenteen palveluiden kehittämistä varten.”
Lisäksi tutkintomuotoisen koulutuksen kautta vastataan alan osaajatarpeisiin kouluttamalla asiantuntijoita sen palvelukseen. Liiketoiminta-analytiikan tutkinto-ohjelma on vuosittain yksi Suomen suosituimmista hakukohteista.
Tulevaisuuden osaamistarpeet ohjaavat suuntaa
Hankkeen liikkeellepanijana toiminut AAKES (Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiö) on tehnyt pitkään yhteistyötä Oulun yliopiston kanssa ja rahoittanut myös muita autoalan professuureja. Säätiön asiamies, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg kiittelee yhteistyötä yliopiston kanssa ja avaa nykyisen kumppanuuden taustaa. ”Haluamme tukea tulevaisuuden osaamistarpeita ja olla mukana vahvasti kehittyvässä toimialaympäristössä”, Sohlberg kertoo.
Yhteistyön odotetaan kehittävän autoalalle uusia, teknologialähtöisiä palveluliiketoimintamalleja sekä tuovan vastauksia siihen, miten liiketoimintaa voidaan johtaa ja tehostaa datan avulla – ja millaista dataa tätä varten kerätään ja sovelletaan: ”Tekoälyä tullaan hyödyntämään merkittävästi tulevaisuudessa, ja sen tueksi tarvitaan liiketoiminta-analytiikan keskeistä dataa”, Sohlberg tarkentaa.
Korkeakouluissa tunnistettu tieto tulevaisuuden osaamistarpeista halutaan jakaa myös muiden koulutusasteiden hyödyksi. ”Meitä kiinnostaa, miten muutokset ja niiden vaikutukset tulevat näkymään koko koulutusjärjestelmässä.”
Autoalan murros motivoi yrityksiä ja organisaatioita tukemaan alan tutkimusta
Professuurin toisen päärahoittajan, LähiTapiola Vahinkovakuutuksen, johtaja Tapani Alaviiri kertoo panostuksen olevan osa yhtiön vastuullisuustoimia ja uskoo sen tuottavan hyötyjä ilmastolle, elinkeinoelämälle ja liiketoiminta-analytiikan tutkimukselle. ”Liikkumisen ja autoalan kiihtyvä murros sekä ilmaston lämpenemisen vaikutus koskee laajasti yhteiskuntaa”, hän avaa.
Yhtiölle on tärkeää tukea dataan pohjautuvaa liiketoiminnan kehittämistä, uusien vihreän siirtymän innovaatioiden syntyä sekä liiketoiminta-analytiikan kouluttautumismahdollisuuksia.
”Vaikuttavuuden arvioinnissa tieteelliselle tutkimukselle ja sen osaajille on yhä suurempi tarve sen ohella, että tutkimustuloksilla vahvistetaan uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamista sekä vahvistetaan jo olemassa olevaa liiketoimintaa”, Alaviiri jatkaa.
Suomen Taksiliitto ry ja Autoliike KymppiPlus ovat esimerkkejä lahjoittajista, jotka ovat tukemassa professuuria pienemmällä tuella, mutta ovat kiinnostuneet projektiyhteistyöstä yliopiston kanssa:
”Meitä kiinnostaa, mihin datapohjaisuus kehittyy Suomessa sekä mitä on odotettavissa liikenteen ja erilaisten liikennemuotojen teknologiakehityksessä erityisesti palvelusektorin puolella”, kertoo Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.
”Autoala tällä hetkellä monin tavoin murroksessa ja on erittäin tärkeää, että siihen liittyvään tutkimustyöhön panostetaan. Toivomme, että lahjoituksen myötä voimme olla yliopiston kanssa mukana tutkimusprojekteissa”, avaa Autoliike KymppiPlussan toimitusjohtaja Janne Tolonen.
Jatkoa pitkäaikaiselle kumppanuudelle alan toimijoiden kanssa
Professuurin perustaminen on jatkoa pitkäaikaiselle yhteistyölle Autoalan Keskusliiton ja Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiön kanssa, ja sen valmistelussa on kuultu alan edustajien toiveita ja näkemyksiä. Professuurin perustamisen mahdollistivat päärahoittajat AAKES ja LähiTapiola Vahinkovakuutus. Professuuria ovat tukemassa myös Autoliike KymppiPlus, Suomen Taksiliitto ry ja Suomen Tieyhdistys ry.
”Kiitämme tähän mennessä mukaan lähteneitä lahjoittajia tuesta. Otamme yhä vastaan lahjoituksia. Lahjoittamalla organisaatiot pääsevät vaikuttamaan rakennettavan tutkimuksen ja koulutuksen sisältöön”, Petri Ahokangas kertoo.