Brown Bag -seminaari: Avaruusuhkia ja kybervaikuttamista – miten voimme varautua satelliitteihin ja niiden varassa toimiviin palveluihin kohdistuviin riskeihin?

Yhteiskuntamme ja useat kriittiset infrastruktuurimme ovat yhä enenevissä määrin riippuvaisia satelliiteista ja niiden toimivuudesta. Jos satelliitti vaurioituu, se voi häiritä esimerkiksi tiedonsiirtoa, lento- ja meriliikenteen suuntimista, sähkönjakelua, ja pahimmassa tapauksessa jopa ydinturvallisuutta. Satelliittiperusteisia palveluita voivat häiritä ja vaarantaa erilaiset avaruusuhkat, kuten magneettiset pilvet ja korkeaenergiset hiukkaset, kuin myös tahalliset pyrkimykset vahingoittaa tai häiritä satelliitteja ja niiden signaaleja. Miten voimme varautua näihin riskeihin ja torjua niitä? Tästä keskustelemme joulukuun Brown Bag -seminaarissamme torstaina 14.12. kello 11-12. Tapahtuma on englanninkielinen.
Image of brown lunch paper bag and text "University of Oulu, Brown Bag research lunch seminar"

Tapahtuman tiedot

Tellus Stage, Linnanmaan kampus & Zoom

Vieraile tapahtumassa

Seminaarin puhujina ovat avaruusfysiikan professori ja Sodankylän geofysiikan observatorion johtaja Eija Tanskanen ja Oulun yliopiston ja Maanpuolustuskorkeakoulun yhteinen kyberturvallisuuden professori Kimmo Halunen. Tanskanen puhuu seminaarissa siitä, miksi on tärkeää tuntea avaruusuhkat, mitä ne ovat ja miten ne voivat vaikuttaa satelliittiperusteisiin toimintoihin, ja miten Sodankylän geofysiikan observatoriossa näitä asioita seurataan, tutkitaan ja miten niihin varaudutaan. Lisäksi kuulemme, miksi Sodankylän geofysiikan observatorion sijainti 120 kilometriä Napapiirin pohjoispuolella on ihanteellinen avaruusfysiikan tutkimukselle. Halunen puolestaan kertoo sitä, millaisin eri tavoin satelliitteja ja niiden signaaleja voidaan tahallisesti vahingoittaa tai häiritä, ja miten tällaiseen kybervaikuttamiseen voidaan varautua ja miten siltä voidaan puolustautua.

Lämpimästi tervetuloa Tellus Stagelle, Linnanmaan kampukselle torstaina 14.12. kello 11-12 oppimaan uutta ja keskustelemaan aiheesta yli tieteenalarajojen. Paikan päälle saapuneille ilmoittautuneille osallistujille tarjotaan lounas. Ilmoittauduthan tapahtumaan maanantaihin 11.12. kello 12 mennessä.

Jos et pääse paikalle Linnanmaan kampukselle, voit osallistua seminaariin myös Zoomissa.

Tämän syksyn Brown Bag -seminaareissa haluamme tuoda esille Oulun yliopiston arktista strategiaa ja tutkimusta. Oulun yliopiston arktinen strategia pyrkii vastaamaan arktisen alueen haasteisiin ja mahdollisuuksiin luomalla kestävää arktista tietoyhteiskuntaa. Arktisen strategiamme painopisteet ovat resilienssi ja reagointikyky, yhteinen terveys ja ympäristö ja luonnonvarat ja liiketoiminta. Arktista tutkimusta yliopistossamme toteuttaa 150 eri alojen tutkijaa ja olemme mukana aktiseen koulutukseen ja tutkimukseen liittyvissä yhteistyöverkostoissa.

Oulun yliopiston Brown Bag -seminaarien ideana on mahdollistaa kohtaamisia eri alojen tutkijoiden välillä ja lisätä tieteidenvälistä keskustelua. Kerran kuussa kutsumme kaksi tutkijaamme eri tieteenaloilta puhumaan samaan aihepiiriin liittyvästä tutkimuksestaan. Tervetuloa mukaan oppimaan uutta, kyselemään ja keskustelemaan!

Viimeksi päivitetty: 14.12.2023