Professori Veli-Pekka Lehtolan juhlaseminaari saamelaisten kansallispäivänä

6.2.2023 Valvesalissa klo 10-17 saamelaisen kulttuurin professori Veli-Pekka Lehtolan juhlaseminaari saamelaisten kansallispäivänä.

Tapahtuman tiedot

Valvesali, kulttuuritalo Valve, Oulun keskusta

Saamelaisen kulttuurin professori Veli-Pekka Lehtolan kunniaksi järjestetään juhlatilaisuus Oulun Valveella (sijainti Oulun opaskartalla) saamelaisten kansallispäivänä 6.2.2023 klo 10–17. Lehtola työskentelee saamelaisen kulttuurin professorina Oulun yliopiston Giellagas-instituutissa, ja hän eläköityy keväällä 2023.

Juhlatilaisuus on kaikille avoin eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Ohjelmassa on puheita, tervehdyksiä ja musiikkia. Puheenvuoroissa käsitellään Lehtolan mittavaa uraa saamelaisen historian, yhteiskunnan sekä taiteen tutkijana. Puheenvuoron saavat myös Lehtolan perheenjäsenet, työtoverit ja ystävät sekä Lehtolan entiset ja nykyiset opiskelijat. Juhlatilaisuus päättyy Veli-Pekka Lehtolan omaan loppukaneettiin.

Tapahtuma striimataan klo 10:15–12:00. Linkki striimiin: https://oulu.zoom.us/j/66198970095

Veli-Pekka Lehtola väitteli tohtoriksi vuonna 1997, ja hänet nimitettiin saamelaisen kulttuurin professoriksi Oulun yliopiston Giellagas-instituuttiin vuonna 2005. Giellagas-instituutissa tutkitaan ja opetetaan saamelaista kulttuuria sekä kaikkia Suomessa puhuttuja saamen kieliä.

Lehtola on akateemisen uransa aikana keskittynyt erityisesti saamelaisten ja Lapin historiaan sekä saamelaisten nykytaiteeseen. Lehtola on julkaissut uransa aikana toistasataa tieteellistä artikkelia, ja opiskelijoidensa ja työtovereidensa keskuudessa hänet tunnetaankin erityisen monialaisena tutkijana sekä taitavana luennoitsijana. Lehtola on lisäksi tuottelias ja palkittu tietokirjailija, jonka pääteoksia ovat saamelaisten historiaa käsittelevät Saamelaiset suomalaiset – kohtaamisia 1896–1953 sekä vuonna 2022 ilmestynyt Entiset elävät meissä. Saamelaisten historiat ja Suomi.

Viime vuosina Lehtola on muun muassa toiminut käsikirjoittajana Saamelaismuseo Siidan uudessa päänäyttelyssä Enâmeh láá mii párnááh - Nämä maat ovat lapsiamme, jonka avajaiset olivat kesällä 2022.

juhlaseminaarin ohjelma (PDF)

Viimeksi päivitetty: 3.2.2023