Sodankylän geofysiikan observatorio 110 vuotta

Oulun yliopistoon kuuluva Sodankylän geofysiikan observatorio (SGO) juhlii 110-vuotista taivaltaan 1. syyskuuta koko päivän kattavalla kutsuvierasohjelmalla ja kolmella erillisellä yleisölle avoimella ohjelmalla.
Sodankylän geofysiikan observatorio

Tapahtuman tiedot

Sodankylä

Päivän kohokohtana on uuden avaruusrakentamiseen suunnitellun laboratoriotilan, LappiSat avaruusteknologiakeskuksen, juhlallinen vihkiminen käyttöön. Vihkimisen tekevät Suomen Akatemian pääjohtaja Paula Eerola ja Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki.

Kutsuvieraiden ohjelmassa on ministeriön, Suomen Akatemian, Suomalaisen Tiedeakatemian ja Oulun yliopiston tervehdyspuheenvuorojen lisäksi seminaari SGO:n historiasta, nykytilasta ja tulevaisuudesta, osallistuminen yleisötapahtumiin ja tietysti juhlapäivällinen SGO:n päärakennuksessa Polariassa.

Yleisölle avoin ohjelma perjantaina 1. syyskuuta 2023:

Klo 14.00–15.30 Ulkoilu ja kahvittelu Paavon Polun jokilaavulla 8 km kirkonkylältä etelään Orajärventietä

Klo 15.30–16.30 Kiertokävely Sodankylän avaruuskampuksella Tähtelässä, lähtö päärakennuksen parkkipaikalta, osoite Tähteläntie 62, 99600 Sodankylä

Klo 20.00–21.00 Revontulten armoilla -elokuva 4K-versiona, elokuvateatteri Lapinsuu, Sodankylä

Yleisölle vapaaseen ohjelmaan tulee ilmoittautua 28.8.2023 mennessä osoitteeseen hanna.silvennoinen@oulu.fi (elokuvaan ei tarvitse ilmoittautua)

Tiedustelut: esa.turunen@oulu.fi

Lue lisää: Sodankylän geofysiikan observatorio juhlii 110-vuotista taivaltaan 1.9.2023 – Uusi avaruuslaboratorio vihitään käyttöön

Viimeksi päivitetty: 23.8.2023