Väitös: Syed Mubaraz, Aligning outsourcing relationships: a resource portfolio approach

Filosofian maisteri Syed Mubarazin logistiikan alan väitöskirja tarkastetaan Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa 9.6.2021 klo 12:00.

Tapahtuman tiedot

Online (Zoom)

Vieraile tapahtumassa

FM Syed Mubarazin väitöskirja nimeltään Ulkoistustyyppisten liikesuhteiden yhteensovittaminen: resurssipohjainen lähestymistapa tarkastetaan Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa keskiviikkona 9. kesäkuuta 2021 klo 12 alkaen. Väitöstilaisuutta voi seurata etäyhteydellä.

Vastaväittäjä: professori ‪Kajsa Hulthén, Chalmers University of Technology
Kustos: professori Jari Juga, University of Oulu

Resurssien yhteensovittaminen ulkoistamistyyppisten liikesuhteiden tehostamiseksi

Ulkoistamistyyppiset liikesuhteet ovat hyvin tavallisia logistiikassa. Ulkoistaminen auttaa yrityksiä sopeutumaan markkinoiden vaihteluihin ja hyödyntämään erikoistuneiden palveluyritysten resursseja ja osaamista.

Ulkoistussuhteissa palvelutarjoajat ja asiakasyritykset yhteensovittavat fyysisiä resursseja, pääomaa, teknologiaa, henkilöresursseja, prosesseja ja osaamista. Ulkoistussuhteen alussa yritykset määrittelevät sopimukselliset puitteet yhteisten resurssien ja osaamisen hyödyntämiseksi ja kehittämiseksi.

Tämä edellyttää toimintatapojen ja prosessien yhdenmukaistamista. Suhteen kehittyessä yritykset arvioivat toimintatapojaan ja sopeuttavat resurssien käyttöä. Resurssien käyttöä ja toteutuneita kustannuksia arvioidaan suhteessa tavoitetasoon yhteistyösuhteen edelleen kehittämiseksi.

Toimintaprosesseja pyritään tehostamaan jatkuvasti yhteisen koordinoinnin avulla. Itsenäisesti toimivat osapuolet voivat nopeasti lisätä tai vähentää tarvittavaa resurssipohjaa vastatakseen muuttuviin tarpeisiin. Organisaatiokulttuuri vaikuttaa asenteisiin ja sitoo yhteen yritysten resursseja, toimintoja ja toimijoita. Yhteistyön kautta osapuolet luovat puitteet toimivalle ja harmoniselle suhteelle ulkoistamiselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Väitöskirja

Viimeksi päivitetty: 31.5.2021