Apurahatutkijan asemaa parannetaan osa-aikaisen työsuhteen mahdollisuudella

Apurahatutkijat ovat arvokas osa yliopistoyhteisöämme ja tuottavat huomattavan määrän yliopiston tuloksesta omalla aktiivisuudellaan hankitulla rahoituksella. Yliopiston päivitetyn ohjeistuksen mukaisesti apurahatutkijoille pyritään jatkossa tekemään aina vähintään 10 % osa-aikainen työsuhde apurahan yhteyteen, jos apurahan ehdot sen sallivat.

Osa-aikainen työsuhde apurahan ohella mahdollistaa työsuhteen etujen, kuten työterveyshuollon, työskentelyyn liittyvän vakuutusturvan, henkilökuntahintaisen lounaan sekä hyvinvointiedun (ePassi) hyödyntämisen etujen ehtojen mukaisesti.

Työsuhteen perustamisen esteenä apurahan yhteyteen voi olla apurahan ehdot tai jos apurahan myöntäjä on Oulun yliopisto tai sen läheistaho, jolloin apurahan verovapaus vaarantuu. Jos näitä esteitä ei kuitenkaan ole, pyritään työsuhde solmimaan aina vähintään 10 % hoito-osuudella.

Viimeksi päivitetty: 18.3.2022