Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten oppimisvaikeudet tulevat esiin koulussa

Hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla on täysiaikaisina syntyneitä ikätovereitaan enemmän kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia kouluiässä. Väitöstutkimus osoittaa, että hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten arviointi- ja kuntoutuskäytännöt vaativat kehittämistä.

Vaikka hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten tehohoito on parantunut ja selviytymisennuste kohentunut, heillä on kohonnut riski kielellisiin ja lukutaitoon liittyviin haasteisiin. Tulokset käyvät ilmi FM Minna Heikkisen logopedian alan väitöskirjasta, joka tarkastetaan Oulun yliopistossa 26. syyskuuta.

Heikkinen tutki hyvin ennenaikaisesti syntyneitä lapsia, kun he olivat täyttäneet yhdeksän vuotta. Lapsi on hyvin ennenaikaisesti syntynyt, jos hän on syntynyt ennen 32. raskausviikkoa.

Tutkimuksessa havaittiin, että hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten taidot olivat keskimäärin heikompia kielen ymmärtämisessä, kommunikointitaidoissa, teknisessä lukutaidossa, luetun ymmärtämisessä ja oikeinkirjoituksessa.

Lisäksi joillakin ennenaikaisuuteen liittyvillä sairauksilla oli yhteys tiettyihin vaikeuksiin: sikiöaikainen kasvunhidastuma liittyi heikompiin nopean nimeämisen, lukemisen sujuvuuden ja oikeinkirjoituksen taitoihin, aivokammioverenvuoto heikompaan tekniseen lukutaitoon, hengitysvaikeusoireyhtymä heikompaan nopeaan nimeämiseen ja sepsis heikompiin kommunikointitaitoihin.

Äidin matala koulutustaso lisäsi lasten riskiä heikompiin kielen ymmärtämisen taitoihin.

Minna Heikkisen mukaan hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten arviointi- ja kuntoutuskäytännöt vaativat edelleen kehittämistä.

”Suomessa puheterapia ja muu kuntoutus päättyvät usein kouluikään mennessä, mutta mahdollisten haasteiden tunnistaminen myös kouluiässä on tärkeää, jotta lapsille voidaan tarjota oikea-aikaista tukea ja kuntoutusta”, Heikkinen sanoo.

Tutkimukseen osallistui 76 hyvin ennenaikaisesti syntynyttä ja 51 täysiaikaisena syntynyttä yhdeksänvuotiasta lasta. Lasten kielen ymmärtämistä, kommunikointia sekä lukemisen ja kirjoittamisen taitoja arvioitiin testein sekä vanhemmille tehtyjen kyselyiden avulla. Taustatekijöiden yhteyttä taitoihin tarkasteltiin tilastollisin menetelmin.

Tutkimus tuo uutta tietoa hyvin ennenaikaisen syntymän pitkäaikaisista vaikutuksista kielellisiin taitoihin, kommunikointitaitoihin sekä luku- ja kirjoitustaitoihin kouluikäisillä lapsilla.

Väitöskirja

Filosofian maisteri Minna Heikkinen väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 26.9.2025. Logopedian alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten kielen, kommunikoinnin, lukemisen ja kirjoittamisen taidot yhdeksän vuoden iässä (Language, communication and literacy skills of nine-year-old children born very preterm). Vastaväittäjänä toimii dosentti Satu Saalasti Itä-Suomen yliopistosta ja kustoksena professori Taina Välimaa. Väitöstilaisuus alkaa Oulun yliopistossa Linnanmaalla salissa L5 klo 12 ja sitä voi seurata etäyhteydellä https://oulu.zoom.us/j/66199733718

Viimeksi päivitetty: 22.9.2025