Kauppakorkeakoulu saa kaksi uutta kunniatohtoria

Oulun yliopisto vihkii 17 uutta kunniatohtoria 17.–19.5.2024 pidettävässä 12. tohtoripromootiossaan. Kunniatohtoriksi vihkiminen on korkein huomionosoitus, jonka yliopisto voi osoittaa henkilölle.
On a dark blue background there are separate portrait pictures of Artistic Director of Helsinki Festival Marko Ahtisaari (on the left), and Professor Henry Chesbrough (on the right).
Taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari (vasemmalla, kuva: Saara Autere) ja professori Henry Chesbrough (oikealla) vihitään Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun kunniatohtoreiksi Oulun yliopiston 12. tohtoripromootiossa.

Kunniatohtoreiksi on kutsuttu ihmisiä, jotka ovat kansainvälisesti ansioituneita Oulun yliopistossa edustettuina olevilla tieteenaloilla. Monet heistä ovat tehneet merkittävää tutkimusyhteistyötä Oulun yliopiston tutkijoiden kanssa. Lisäksi kunniatohtoreiksi on kutsuttu henkilöitä, jotka ovat muilla tavoin yhteiskunnallisesti ja Oulun yliopiston toiminnan kannalta merkittävästi ansioituneita.

Vuoden 2024 kauppakorkeakoulun kunniatohtorit ovat:

Professori Henry Chesbrough

Yhdysvaltalainen Henry Chesbrough on tunnettu avoimen innovaation tutkimuksesta. Hän otti käyttöön avoimen innovaation käsitteen vuonna 2003 ja on sen jälkeen aktiivisesti kehittänyt siihen liittyvää teoretisointia. Avoimen innovaation ydinajatuksen mukaan organisaatioiden tulisi hyödyntää enemmän ulkopuolisia ideoita ja antaa organisaatiossa luotujen ideoiden mennä rajojensa ulkopuolelle muiden käyttöön. Käsitettä on sovellettu lukuisissa yhteyksissä, ja alkuperäistä ajatusta on jalostettu mm. Chesbroughin aloittamassa, aktiivisessa Open innovation -tutkimusyhteisössä.

Helsingin Juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari

Marko Ahtisaari toimii Helsingin Juhlaviikkojen taiteellisena johtajana. Hän on myös CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation -järjestön hallituksen jäsen. Ahtisaaren uraa luonnehtii työskentely teknologian, designin, taiteiden ja filosofian rajapinnoissa ja risteyskohdissa. Ahtisaari työskenteli vuosina 2009–2013 Nokia Oyj:n muotoilusta vastaavana johtajana. Hän on toiminut Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun Martti Ahtisaari Instituutin johtokunnassa instituutin perustamisesta lähtien ja on nykyisin johtokunnan puheenjohtaja. Ahtisaarella on ollut keskeinen merkitys digitaalisen liiketoiminnan tutkimuksen ja koulutuksen edistämisessä Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa sekä erityisesti liiketoiminta-analytiikan tutkimus- ja kehitystoiminnan ja tutkintokoulutuksen rakentamisessa.

Oulun yliopistossa on vihitty kauppatieteellisen alan kunniatohtoreita vuodesta 1994 saakka. Katso alta lista aiempina vuosina vihityistä kauppatieteiden kunniatohtoreista.

4. tohtoripromootio (1994)

• Pekkala, Ahti Antti Johannes, maaherra

5. tohtoripromootio (1998)

• Johansson, Per-Olov, Tukholman kauppakorkeakoulun professori, Tukholma, Ruotsi