Opiskelun ja vapaa-ajan tasapainon tärkeyttä korostava kandikollega sai tunnustusta

Oulun Duodecim-seura on jakanut vuodesta 2017 lähtien Vuoden Kandikollega -huomionosoituksen. Sen saajaksi voidaan ehdottaa ”lääketieteen kandidaattia, joka on toiminut esimerkillisesti rakentavan hengen ja ilmapiirin luojana ja ylläpitäjänä opiskelijayhteisössä sekä osoittanut halua toimia potilaan parhaaksi ihmisyyttä kunnioittaen”. Tänä vuonna tunnustuksen sai lääketieteen kolmannen vuosikurssin opiskelija, LK Tuomas Qvist Oulun yliopistosta.
Tuomas Qvist, kuva Jussi Tuokkola.
LK Tuomas Qvist, kuva Jussi Tuokkola.

Palkitsemisperusteluissa huomioitiin Tuomas Qvistin avuliaisuus, vastuullisuus, luonteva johtajuus ja kyky rakentaa tiimihenkeä sekä hänestä huokuva hyvä tahto ja innokkuus oppia uutta. Perusteluissa todettiin myös niin, että ”potilaat haluavat hoitavan lääkärin olevan pätevä, mutta kohtaavan heidät kuitenkin ihmisinä. Juuri tällaisen kuvan Tuomas välittää itsestään ja toimii tästä esimerkkinä myös meille muille”.

Tuomas Qvist on opiskelijakavereidensa mukaan ”opiskellut ahkerasti, mutta samalla näyttänyt, että hyvän opiskelijan ei tarvitse luopua harrastuksistaan ja muista mielenkiinnon kohteistaan voidakseen saada hyviä tuloksia ja viedä opintojaan ahkerasti eteenpäin”. Palkitsemisperusteluissa painotettiinkin vahvasti Tuomas Qvistin aktiivista ja aloitteellista toimintaa Oulun Lääketieteellisen Killan (OLK) vapaa-aikavastaavana vuosina 2021–2023. Tuomas Qvist oli pitänyt tuolloin huolta siitä, että kaikille Oulun yliopiston lääketieteen opiskelijoille oli löytynyt mielekästä tekemistä ja samalla kaivattua vastapainoa vaativille opinnoille.

Tuomas Qvist on ollut opintojensa aikana monessa mukana ja toiminut kahden vuoden ajan syksyisin muun muassa makroanatomian opettajana sekä keväästä 2023 lähtien myös farmakologian opettajana. Hän tekee myös väitöskirjaa ja toimii kahden harrasteryhmän vetäjänä Oulun Lääketieteellisessä Killassa.

Mikä sinua inspiroi ja kannustaa olemaan näin aktiivinen?

- Koen, että minulla on paljon annettavaa ja toivon, että aktiivisuuteni välittyy muille opiskelijoille. Olen aidosti kiinnostunut opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä siitä, että kaikille löytyy tekemistä myös opintojen ohella.

- Tykkään myös haastaa itseäni jatkuvasti ja katsoa mihin minusta on. Uskon, että meillä kaikilla on enemmän annettavaa kuin luulemmekaan.

Mikä sinua motivoi ja miksi koet tärkeänä työskentelemisen yhteisen hyvän ja samalla kollegiaalisuuden eteen?

- Suurin motivaattori on ehkä se, kun tapahtuman jälkeen huomaa, miten iloisia ja pirteitä kaikki ovat. Tästä saa virtaa omaankin päivään. Yhteisen hyvän ja kollegiaalisuuden eteen on tärkeää tehdä töitä ja se on ollut todella mukavaa ja antoisaa.

- Yhdessä asioita tekemällä tutustuu myös uusiin ihmisiin ja verkostoituu yli vuosikurssirajojen.

Miten näet kollegiaalisuuden ja hyvän ystävyyden merkityksen lääketieteen opintojen aikana?

- Hyvät ystävyyssuhteet ja huumori auttavat jaksamaan. Oletan myös niin, että mitä enemmän opiskeluvuosia tulee, sitä tärkeämmäksi kollegiaalisuus muuttuu. Työelämässä tehdään jatkuvasti asioita yhdessä ja on tärkeää, että kaikki tulevat toimeen toistensa kanssa.

Mitä lääkäriksi opiskeleminen on merkinnyt ja antanut sinulle itsellesi?

- Lääkärin työssä ja lääketieteen opinnoissa kiehtoo se, että joka päivä voi ja täytyy oppia jotakin uutta – eikä oppiminen lopu! Koen, että olen tehnyt oikean uravalinnan. Lääkärin ammattiin on kuitenkin vielä pitkä, mutta antoisa matka!

Onko sinulla jotakin viestiä opiskelijoille, opettajille tai muille tahoille?

- On tärkeää nauttia niistä hetkistä opiskelukavereiden kanssa, mitä meillä juuri nyt on. Muistakaa myös se, että vaikka välillä on koulussa rankempaa, asioista kannattaa löytää positiivisia puolia ja tsempata toinen toisiaan. Yhdessä tästä selvitään.

Mikä on mottosi/elämänfilosofiasi?

- Walt Disneytä lainaten: ”The way to get started is to quit talking and begin doing”. Monesti jämähdämme paikallemme, vaikka tiedämme mitä pitäisi alkaa tekemään.

Mitä ajatuksia Pohjolan Lääkäripäivien avajaisissa jaettu Vuoden Kandikollega -huomionosoitus sinussa herätti?

- Olen erittäin kiitollinen saamastani tunnustuksesta. Moni muukin olisi sen ansainnut työpanoksestaan yhteisen hyvän eteen. Kiitokset myös heille!

Lähde: Pohjolan Lääkäripäivien tiedote (2024)

Viimeksi päivitetty: 21.2.2024