2000-luvun alustapohjaisten liiketoimintamallien kehittäminen. Ihmiskeskeinen lähestymistapa henkilötietojen hallintaan

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

Linnanmaa, TA105

Väitöksen aihe

2000-luvun alustapohjaisten liiketoimintamallien kehittäminen. Ihmiskeskeinen lähestymistapa henkilötietojen hallintaan

Väittelijä

Kauppatieteiden maisteri (KTM), pääaineena liiketoiminta Julia Zhang

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Martti Ahtisaari Instituutti

Oppiaine

Johtaminen

Vastaväittäjä

Apulaisprofessori Joel Mero, Jyväskylän yliopisto

Kustos

Apulaisprofessori Timo Koivumäki, Martti Ahtisaari Instituutti

Vieraile väitöstilaisuudessa

Lisää tapahtuma kalenteriin

Yksityisyys arvona: Henkilötietojen hallinta digitaalisilla alustoilla GDPR:n jälkeen

Viime vuosina digitaalisista alustoista on tullut keskeinen osa modernia yhteiskuntaa, muokaten tapoja, joilla ihmiset viestivät, yritykset toimivat ja palveluita tuotetaan. Vaikka alustapohjaiset liiketoimintamallit tarjoavatkin merkittäviä hyötyjä, ne perustuvat laajaan henkilötietojen keräämiseen ja hyödyntämiseen, mikä on herättänyt huolta tietojen väärinkäytöstä ja yksityisyyden suojasta. Näitä huolia on käsitelty akateemisessa tutkimuksessa, mediassa ja useissa korkean profiilin skandaaleissa. Vastauksena näihin huoliin Euroopan unioni sääti yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR), jota pidetään maailman kattavimpana tietosuojalainsäädäntönä. Sen tavoitteena on vahvistaa yksilöiden tietosuojaa sekä tarjota heille paremmat mahdollisuudet hallita omia henkilötietojaan. GDPR on myös osa laajempaa siirtymää kohti ihmiskeskeistä tietohallintaa, jossa yksityisyyttä pidetään keskeisenä periaatteena ja luottamuksen perustana digitaalisessa ympäristössä.

Tämä tutkimus syventää ymmärrystä ihmiskeskeisen lähestymistavan legitimoinnista GDPR:n käyttöönoton jälkeen ja sen vaikutuksista alustapohjaisiin liiketoimintamalleihin. Tutkimuksessa tarkastellaan laadullisen monimenetelmällisen lähestymistavan avulla GDPR:n jälkeisiä tiedonhallintaan liittyviä muuttuneita käsityksiä ja käytäntöjä yksilöiden, organisaatioiden ja yhteistyön näkökulmista. Lisäksi analysoidaan, miten nämä muutokset heijastuvat alustapohjaisten liiketoimintamallien arvonluontiin ja arvon haltuunottoon. Tulokset osoittavat, että ihmiskeskeisen lähestymistavan legitimointi tekee yksilöistä tietoisempia arvonluonnin osapuolia, ja että verkostot muokkaavat yksilöiden ja organisaatioiden käsityksiä ja käyttäytymistä tiedonhallintaan liittyen, mikä edellyttää alustan toimijoilta mukautumista. Tutkimus osoittaa myös, että jaettu ymmärrys datan hallinnasta on äärimmäisen tärkeää arvon yhteisluonnin kannalta datan jakamiseen pohjautuvassa yhteistyössä. Tulokset nostavat myös esiin uudelleen määriteltyjä tiedonhallintaan liittyviä legitiimiysstandardeja, joiden avulla alustojen liiketoimintamalleja voidaan arvioida. Tutkimuksen keskeisenä kontribuutiona esitetään viitekehys, joka muodostaa synteesin GDPR:n jälkeisistä muutoksista liittyen tiedonhallinen käsityksiin ja käytänteisiin. Tämä viitekehys tarjoaa uusia näkökulmia 2000- luvun alustapohjaisten liiketoimintamallien arvonluontiin ja -haltuunottoon.
Luotu 5.11.2025 | Muokattu 7.11.2025