2000-luvun alustapohjaisten liiketoimintamallien kehittäminen. Ihmiskeskeinen lähestymistapa henkilötietojen hallintaan
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, TA105
Väitöksen aihe
2000-luvun alustapohjaisten liiketoimintamallien kehittäminen. Ihmiskeskeinen lähestymistapa henkilötietojen hallintaan
Väittelijä
Kauppatieteiden maisteri (KTM), pääaineena liiketoiminta Julia Zhang
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Martti Ahtisaari Instituutti
Oppiaine
Johtaminen
Vastaväittäjä
Apulaisprofessori Joel Mero, Jyväskylän yliopisto
Kustos
Apulaisprofessori Timo Koivumäki, Martti Ahtisaari Instituutti
Yksityisyys arvona: Henkilötietojen hallinta digitaalisilla alustoilla GDPR:n jälkeen
Viime vuosina digitaalisista alustoista on tullut keskeinen osa modernia yhteiskuntaa, muokaten tapoja, joilla ihmiset viestivät, yritykset toimivat ja palveluita tuotetaan. Vaikka alustapohjaiset liiketoimintamallit tarjoavatkin merkittäviä hyötyjä, ne perustuvat laajaan henkilötietojen keräämiseen ja hyödyntämiseen, mikä on herättänyt huolta tietojen väärinkäytöstä ja yksityisyyden suojasta. Näitä huolia on käsitelty akateemisessa tutkimuksessa, mediassa ja useissa korkean profiilin skandaaleissa. Vastauksena näihin huoliin Euroopan unioni sääti yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR), jota pidetään maailman kattavimpana tietosuojalainsäädäntönä. Sen tavoitteena on vahvistaa yksilöiden tietosuojaa sekä tarjota heille paremmat mahdollisuudet hallita omia henkilötietojaan. GDPR on myös osa laajempaa siirtymää kohti ihmiskeskeistä tietohallintaa, jossa yksityisyyttä pidetään keskeisenä periaatteena ja luottamuksen perustana digitaalisessa ympäristössä.
Tämä tutkimus syventää ymmärrystä ihmiskeskeisen lähestymistavan legitimoinnista GDPR:n käyttöönoton jälkeen ja sen vaikutuksista alustapohjaisiin liiketoimintamalleihin. Tutkimuksessa tarkastellaan laadullisen monimenetelmällisen lähestymistavan avulla GDPR:n jälkeisiä tiedonhallintaan liittyviä muuttuneita käsityksiä ja käytäntöjä yksilöiden, organisaatioiden ja yhteistyön näkökulmista. Lisäksi analysoidaan, miten nämä muutokset heijastuvat alustapohjaisten liiketoimintamallien arvonluontiin ja arvon haltuunottoon. Tulokset osoittavat, että ihmiskeskeisen lähestymistavan legitimointi tekee yksilöistä tietoisempia arvonluonnin osapuolia, ja että verkostot muokkaavat yksilöiden ja organisaatioiden käsityksiä ja käyttäytymistä tiedonhallintaan liittyen, mikä edellyttää alustan toimijoilta mukautumista. Tutkimus osoittaa myös, että jaettu ymmärrys datan hallinnasta on äärimmäisen tärkeää arvon yhteisluonnin kannalta datan jakamiseen pohjautuvassa yhteistyössä. Tulokset nostavat myös esiin uudelleen määriteltyjä tiedonhallintaan liittyviä legitiimiysstandardeja, joiden avulla alustojen liiketoimintamalleja voidaan arvioida. Tutkimuksen keskeisenä kontribuutiona esitetään viitekehys, joka muodostaa synteesin GDPR:n jälkeisistä muutoksista liittyen tiedonhallinen käsityksiin ja käytänteisiin. Tämä viitekehys tarjoaa uusia näkökulmia 2000- luvun alustapohjaisten liiketoimintamallien arvonluontiin ja -haltuunottoon.
Tämä tutkimus syventää ymmärrystä ihmiskeskeisen lähestymistavan legitimoinnista GDPR:n käyttöönoton jälkeen ja sen vaikutuksista alustapohjaisiin liiketoimintamalleihin. Tutkimuksessa tarkastellaan laadullisen monimenetelmällisen lähestymistavan avulla GDPR:n jälkeisiä tiedonhallintaan liittyviä muuttuneita käsityksiä ja käytäntöjä yksilöiden, organisaatioiden ja yhteistyön näkökulmista. Lisäksi analysoidaan, miten nämä muutokset heijastuvat alustapohjaisten liiketoimintamallien arvonluontiin ja arvon haltuunottoon. Tulokset osoittavat, että ihmiskeskeisen lähestymistavan legitimointi tekee yksilöistä tietoisempia arvonluonnin osapuolia, ja että verkostot muokkaavat yksilöiden ja organisaatioiden käsityksiä ja käyttäytymistä tiedonhallintaan liittyen, mikä edellyttää alustan toimijoilta mukautumista. Tutkimus osoittaa myös, että jaettu ymmärrys datan hallinnasta on äärimmäisen tärkeää arvon yhteisluonnin kannalta datan jakamiseen pohjautuvassa yhteistyössä. Tulokset nostavat myös esiin uudelleen määriteltyjä tiedonhallintaan liittyviä legitiimiysstandardeja, joiden avulla alustojen liiketoimintamalleja voidaan arvioida. Tutkimuksen keskeisenä kontribuutiona esitetään viitekehys, joka muodostaa synteesin GDPR:n jälkeisistä muutoksista liittyen tiedonhallinen käsityksiin ja käytänteisiin. Tämä viitekehys tarjoaa uusia näkökulmia 2000- luvun alustapohjaisten liiketoimintamallien arvonluontiin ja -haltuunottoon.
Luotu 5.11.2025 | Muokattu 7.11.2025