Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten kielen, kommunikoinnin, lukemisen ja kirjoittamisen taidot yhdeksän vuoden iässä

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

L5, Linnanmaa

Väitöksen aihe

Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten kielen, kommunikoinnin, lukemisen ja kirjoittamisen taidot yhdeksän vuoden iässä

Väittelijä

Filosofian maisteri Minna (Katri Maria Vilhelmiina) Heikkinen

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Logopedia

Oppiaine

Logopedia

Vastaväittäjä

Dosentti Satu Saalasti, Itä-Suomen yliopisto

Kustos

Professori Taina Välimaa, Oulun yliopisto, Åbo Akademi

Vieraile väitöstilaisuudessa

Lisää tapahtuma kalenteriin

Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten kielen, kommunikoinnin, lukemisen ja kirjoittamisen taidot yhdeksän vuoden iässä

Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden kouluikäisten lasten arviointi, - ja kuntoutuskäytänteiden kehittäminen on edelleen tarpeen. Minna Heikkisen väitöstutkimuksen tulokset osoittivat, että hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla oli täysiaikaisena syntyneitä lapsia heikommat kielen ymmärtämisen taidot. Vanhempien arvion perusteella myös kommunikointitaidot olivat verrokkiryhmää heikommat. Lisäksi hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla oli verrokkeja enemmän haasteita teknisessä lukutaidossa, luetun ymmärtämisessä ja oikeinkirjoituksessa.

Huolimatta kehittyneestä vastasyntyneisyyskauden tehohoidosta ja selviytymisennusteen paranemisesta hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla on siis edelleen kohonnut riski kehityksellisille haasteille kielen ymmärtämisessä ja lukutaidossa.

Heikkisen väitöstutkimukseen osallistui 76 hyvin ennenaikaisesti syntynyttä ja 51 täysiaikaisena syntynyttä yhdeksänvuotiasta koululaista. Lasten kielen ymmärtämistä, kommunikointia sekä lukemisen ja kirjoittamisen taitoja arvioitiin taitoja mittaavien testien sekä vanhemmille suunnattujen kyselyiden avulla. Taustatekijöiden yhteyttä taitoihin tarkasteltiin tilastollisin menetelmin.

”Tulokset osoittivat, että kielen ymmärtäminen oli heikompaa yhdeksänvuotiailla hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla kuin täysiaikaisena syntyneillä lapsilla. Kommunikointitaidot olivat vanhempien arvioimana myös hieman heikommat kuin täysiaikaisena syntyneillä ikätovereilla. Lisäksi teknisessä lukutaidossa, luetun ymmärtämisessä ja oikeinkirjoitustaidossa hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla taidot olivat heikommat kuin samanikäisillä täysiaikaisena syntyneillä ikätovereilla. Aivokammioverenvuoto oli yhteydessä heikompaan tekniseen lukutaitoon, hengitysvaikeusoireyhtymä heikompaan nopean nimeämisen taitoon, sepsis heikompiin kommunikointitaitoihin ja äidin matala koulutustaso heikompiin kielen ymmärtämisen taitoihin hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla”, Heikkinen kertoo.

Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä ja tietoa hyvin ennenaikaisen syntymän vaikutuksista kielellisiin taitoihin, kommunikointitaitoihin ja luku- ja kirjoitustaitoihin kouluikäisillä lapsilla. Kuntoutuskäytänteet yltävät Suomessa perinteisesti kouluikään asti, jolloin puheterapia usein tukitoimena lopetetaan. Mahdollisten haasteiden tunnistaminen kouluiässä on erittäin tärkeää oikea-aikaisten kuntoutus- ja tukitoimenpiteiden kohdentamiselle.
Viimeksi päivitetty: 5.9.2025