Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten kielen, kommunikoinnin, lukemisen ja kirjoittamisen taidot yhdeksän vuoden iässä
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
L5, Linnanmaa
Väitöksen aihe
Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten kielen, kommunikoinnin, lukemisen ja kirjoittamisen taidot yhdeksän vuoden iässä
Väittelijä
Filosofian maisteri Minna (Katri Maria Vilhelmiina) Heikkinen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Logopedia
Oppiaine
Logopedia
Vastaväittäjä
Dosentti Satu Saalasti, Itä-Suomen yliopisto
Kustos
Professori Taina Välimaa, Oulun yliopisto, Åbo Akademi
Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden lasten kielen, kommunikoinnin, lukemisen ja kirjoittamisen taidot yhdeksän vuoden iässä
Hyvin ennenaikaisesti syntyneiden kouluikäisten lasten arviointi, - ja kuntoutuskäytänteiden kehittäminen on edelleen tarpeen. Minna Heikkisen väitöstutkimuksen tulokset osoittivat, että hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla oli täysiaikaisena syntyneitä lapsia heikommat kielen ymmärtämisen taidot. Vanhempien arvion perusteella myös kommunikointitaidot olivat verrokkiryhmää heikommat. Lisäksi hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla oli verrokkeja enemmän haasteita teknisessä lukutaidossa, luetun ymmärtämisessä ja oikeinkirjoituksessa.
Huolimatta kehittyneestä vastasyntyneisyyskauden tehohoidosta ja selviytymisennusteen paranemisesta hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla on siis edelleen kohonnut riski kehityksellisille haasteille kielen ymmärtämisessä ja lukutaidossa.
Heikkisen väitöstutkimukseen osallistui 76 hyvin ennenaikaisesti syntynyttä ja 51 täysiaikaisena syntynyttä yhdeksänvuotiasta koululaista. Lasten kielen ymmärtämistä, kommunikointia sekä lukemisen ja kirjoittamisen taitoja arvioitiin taitoja mittaavien testien sekä vanhemmille suunnattujen kyselyiden avulla. Taustatekijöiden yhteyttä taitoihin tarkasteltiin tilastollisin menetelmin.
”Tulokset osoittivat, että kielen ymmärtäminen oli heikompaa yhdeksänvuotiailla hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla kuin täysiaikaisena syntyneillä lapsilla. Kommunikointitaidot olivat vanhempien arvioimana myös hieman heikommat kuin täysiaikaisena syntyneillä ikätovereilla. Lisäksi teknisessä lukutaidossa, luetun ymmärtämisessä ja oikeinkirjoitustaidossa hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla taidot olivat heikommat kuin samanikäisillä täysiaikaisena syntyneillä ikätovereilla. Aivokammioverenvuoto oli yhteydessä heikompaan tekniseen lukutaitoon, hengitysvaikeusoireyhtymä heikompaan nopean nimeämisen taitoon, sepsis heikompiin kommunikointitaitoihin ja äidin matala koulutustaso heikompiin kielen ymmärtämisen taitoihin hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla”, Heikkinen kertoo.
Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä ja tietoa hyvin ennenaikaisen syntymän vaikutuksista kielellisiin taitoihin, kommunikointitaitoihin ja luku- ja kirjoitustaitoihin kouluikäisillä lapsilla. Kuntoutuskäytänteet yltävät Suomessa perinteisesti kouluikään asti, jolloin puheterapia usein tukitoimena lopetetaan. Mahdollisten haasteiden tunnistaminen kouluiässä on erittäin tärkeää oikea-aikaisten kuntoutus- ja tukitoimenpiteiden kohdentamiselle.
Huolimatta kehittyneestä vastasyntyneisyyskauden tehohoidosta ja selviytymisennusteen paranemisesta hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla on siis edelleen kohonnut riski kehityksellisille haasteille kielen ymmärtämisessä ja lukutaidossa.
Heikkisen väitöstutkimukseen osallistui 76 hyvin ennenaikaisesti syntynyttä ja 51 täysiaikaisena syntynyttä yhdeksänvuotiasta koululaista. Lasten kielen ymmärtämistä, kommunikointia sekä lukemisen ja kirjoittamisen taitoja arvioitiin taitoja mittaavien testien sekä vanhemmille suunnattujen kyselyiden avulla. Taustatekijöiden yhteyttä taitoihin tarkasteltiin tilastollisin menetelmin.
”Tulokset osoittivat, että kielen ymmärtäminen oli heikompaa yhdeksänvuotiailla hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla kuin täysiaikaisena syntyneillä lapsilla. Kommunikointitaidot olivat vanhempien arvioimana myös hieman heikommat kuin täysiaikaisena syntyneillä ikätovereilla. Lisäksi teknisessä lukutaidossa, luetun ymmärtämisessä ja oikeinkirjoitustaidossa hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla taidot olivat heikommat kuin samanikäisillä täysiaikaisena syntyneillä ikätovereilla. Aivokammioverenvuoto oli yhteydessä heikompaan tekniseen lukutaitoon, hengitysvaikeusoireyhtymä heikompaan nopean nimeämisen taitoon, sepsis heikompiin kommunikointitaitoihin ja äidin matala koulutustaso heikompiin kielen ymmärtämisen taitoihin hyvin ennenaikaisesti syntyneillä lapsilla”, Heikkinen kertoo.
Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä ja tietoa hyvin ennenaikaisen syntymän vaikutuksista kielellisiin taitoihin, kommunikointitaitoihin ja luku- ja kirjoitustaitoihin kouluikäisillä lapsilla. Kuntoutuskäytänteet yltävät Suomessa perinteisesti kouluikään asti, jolloin puheterapia usein tukitoimena lopetetaan. Mahdollisten haasteiden tunnistaminen kouluiässä on erittäin tärkeää oikea-aikaisten kuntoutus- ja tukitoimenpiteiden kohdentamiselle.
Viimeksi päivitetty: 5.9.2025