Toxoplasma gondii -loisen armadillo repeat only -proteiinin rakenteen karakterisointi ja Apicomplexa-loisten aktiinien puhdistus

Lääketieteellinen tiedekunta, sali K101

Master of Science Atta Samoo

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, Proteiini ja Rakennebiologia

Biokemia

Dr. Young-Hwa Song, Lyypekin yliopisto, Saksa

Professori Inari Kursula, Oulun yliopisto ja Bergenin yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Atta Samoo Inari Kursulan tutkimusryhmästä Oulun yliopistolta väittelee filosofian tohtoriksi 6.10.2022. Väitöskirja koskee TgARO-proteiinia, joka auttaa Toxoplasma gondii -loista valtaamaan isäntäsolujaan. T. gondii on yksisoluinen loinen, joka pystyy infektoimaan käytännössä kaikkia solutyyppejä. Arviolta 30 % maailman väestöstä kantaa tätä loista. Lisäksi Atta Samoo on työnsä aikana puhdistanut sekä T. gondii että malarialoisen (Plasmodium spp.) solutukirangan proteiineja. Nämä loiset kuuluvat samaan pääjaksoon ja liikkuvat ja valtaavat isäntäsolujaan käyttäen samanlaisia mekanismeja, huolimatta erilaisesta soluspesifisyydestä ja toksoplasmoosin ja malarian erilaisista taudinkuvista. Atta Samoon tutkimustyö edistää T. gondii ja malarialoisen infektioproteiinien tuntemusta ja luo pohjan jatkotutkimuksille näiden loisten patogeneesin laajemmaksi ymmärtämiseksi.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023