Luonnontuotteet, probiootit ja kosmetiikan aktiivisuus Arktisessa Biolaaksossa

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Euroopan rakenne- ja investointirahastot - Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)

Rahoituksen määrä

250 000 EUR

Projektin koordinaattori

University of Oulu

Projektin kuvaus

LuoPro-hankkeessa luodaan pohja tieteellisesti todennettujen vaikuttavien luonnonkosmetiikka- ja probioottivalmisteiden kehittämiselle ja markkinoinnille. Hankkeen kehityskohteet on valittu yritystarpeiden pohjalta. Hanke tukee pk-yritysten kasvua, kansainvälistymistä, ja verkostoitumista, sillä alan yritykset ovat pääasiassa pieniä toimijoita, jotka haluavat verkostoitumisen ja tutkimuksella varmennettujen laadukkaiden tuotteiden avulla päästä kansainvälisille markkinoille. Kansainvälistymisen kannalta on oleellista saada uusille valmisteille niiden toimivuutta osoittavaa luotettavaa tutkimustietoa korkealaatuisten tuotteiden valmistamiseksi ja markkinoinnin tueksi. Oulun yliopiston Mittaustekniikan yksikössä (MITY) Kajaanissa on tehty yli 20 vuotta luonnontuotteisiin liittyvää tutkimusta keskittyen erityisesti marjatutkimukseen. Hankkeen avulla yritysten kotimaiset ja kansainväliset yhteistyömahdollisuudet laajenevat, sillä hankkeessa hyödynnetään MITYn kansainvälisiä tutkimusverkostoja uusimman tiedon ja osaamisen siirtämiseksi kosmetiikka- ja probioottialalle.

Hankkeessa kehitetään osaamista solukokeilla tehtäviin kosmetiikan aktiivisuustutkimuksiin, sekä erilaisiin bakteerien määritysmenetelmiin terveysvaikutteisten bakteerien tunnistamiseksi ja probioottisten vaikutusten osoittamiseksi. Lisäksi hankkeessa perehdytään fermentointilaitteisiin ja ihoanalysaattorilaitteisiin. Hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa ja kehitettävät menetelmät ovat hyödynnettävissä luonnontuotealan (kosmetiikka, juomat, ravintolisät, elintarvikkeet) yritysten uusien tuotteiden valmistuksessa, tuotekehityksen tukena, uusien raaka-aineiden tunnistuksessa sekä palveluanalytiikkana terveysvaikutteisten tuotteiden laadun seurannassa.

LuoPro – Luonnontuotteet, probiootit ja kosmetiikan aktiivisuus Arktisessa Biolaaksossa on Oulun yliopiston Mittaustekniikan yksikön hallinnoima hanke, jota rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto Kainuun Liiton kautta. Hankkeen budjetti on noin 250 000 € ja toteutusaika 4.1.2021–30.9.2023.