Arvokkaimmat opintopisteet ulkomailta

Markkinoinnin pääaineopiskelijana halusin viimeisenä opiskeluvuotena lähteä ulkomaille harjoitteluun kartuttamaan markkinointiosaamista kansainvälisestä ympäristöstä ennen viimeistä askelta varsinaiseen työelämään. Saatuani harjoittelupaikan työskentelin puoli vuotta yhdessä maailman johtavassa urheiluvarusteita valmistavassa yrityksessä ja sain seurata aitiopaikalta verkkokaupan kehitystä.

Linnanmaalla luennoilla istuessani aloin usein haaveilla, millaisilta markkinointiprosessit näyttäisivät käytännössä kansainvälisessä yrityksessä sekä ympäristössä. Yhtenä kirpeänä pakkasaamuna maan pinnalle palatessani päätinkin ottaa asiasta selvää ja aloin lähetellä hakemuksia mielenkiintoisiin kansainvälisiin yrityksiin ympäri maailmaa. Läpikävin Skype-haastatteluita pienemmästä lontoolaisesta mainostoimistosta aina chicagolaiseen NBA-seuraan, mutta lopulta nenä osoittikin Amsterdamia ja Adidaksen toimistoa.

Tulppaanien ja tuulimyllyjen sekaan saapuessani ostin ensimmäiseksi pyörän, jolla pyöräilin kohti ensimmäistä työpäivää. Aloitin harjoittelujakson 20 muun opiskelijan kanssa ja olin harvinaislaatuisessa asemassa, sillä verkkokaupassa olin osa kahta eri tiimiä, joissa työskentelin vuoro viikoin. Pääsin rakentamaan ja jalkauttamaan sisältöä Adidaksen ja Reebokin verkkosivuille 19 eri markkinalle sekä suunnittelemaan ja koordinoimaan eri kampanjoita, ja niiden näkyvyyttä verkkosivuilla.

Toisessa tiimissä pääsin toimimaan verkkokaupan alustan parissa ja työstämään verkkokaupan automaatiotestausta. Kirjoitin esimerkiksi ”automaatioskriptejä”, jotka testasivat automaattisesti verkkokaupan eri osa-alueiden kuten ostotapahtumien, linkkien sekä eri sivujen toimivuutta. Verkkokaupan sanasto – PDPt, PLPt ja CLPt mukaan lukien – tulivat paremmin kuin tutuksi. Työtehtävissä sain työskennellä monipuolisesti verkko- ja mobiilisivujen sekä sovelluksen parissa. Odotuksistani poiketen sain paljon vastuuta ja tulin vahvaksi osaksi tiimejä.

Askel oikealle omalta mukavuusalueelta

Vaikka harjoittelu eroaakin vaihto-opiskelusta muun muassa lisääntyneiden velvoitteiden ja vastuun osalta, antaa ajanjakso myös takaisin – sen eteen vain täytyy tehdä töitä. Harjoittelun aikana kasvoin ja kehityin työntekijänä sekä markkinoijana, mikä vaati poistumista omalta mukavuusalueelta. Totuin työskentelemään paineiden alla sekä nopeatahtisessa työympäristössä, jossa seurattiin tiiviisti tavoitteita. Kartutin runsaasti lisää itsevarmuutta sekä rohkeutta omaan tekemiseen ja tuleviin työtehtäviin sekä sain varmuuden, että tätä todella haluan tehdä myös tulevaisuudessa.

Kansainvälisestä harjoittelusta ei kuitenkaan jäänyt käteen pelkästään ymmärrystä markkinointiprosessista – vaan myös tärkeitä hetkiä ja henkilöitä. Harjoittelussa pääsin osallistumaan mielenkiintoisiin tapahtumiin, luomaan arvokkaita verkostoja sekä työskentelemään eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa. Huomasin, että kansainvälisessä yrityksessä johtamis- ja viestintätyylit voivat erota paljonkin tutusta ja turvallisesta suomalaisesta. Suorilta palautteilta en välttynyt, mikä välillä vaati paksua nahkaa.

Uskallan väittää, että harjoittelu ulkomailla antaa kokonaisvaltaisesti enemmän verrattuna harjoitteluun kotimaassa, vaikka harjoittelupaikan järjestelyt vaativat enemmän organisointia. Tämän harjoittelun jälkeen ulkomaille töihin lähteminen on huomattavasti helpompaa sekä työskentely kansainvälisissä yrityksissä Suomessa. Englannin kielen taitoni kehittyi entisestään sekä kirjallisesti että suullisesti ja siitä tuli luonteva osa viestintää.

Puolen vuoden harjoittelun aikana minusta tuli aito amsterdamilainen, kun viimeisenä työaamuna luotettava kulkupelini ei ollut enää omalla paikallaan. Kaiken kaikkiaan sain harjoittelussa selville, että työskentely kansainvälisessä yrityksessä onkin paljon enemmän, mitä kylmissä luentosaleissa osasin haaveilla. Nämä olivatkin minulle työntäyteisimmät, opettavaisimmat sekä tulevaisuuden kannalta myös arvokkaimmat opintopisteet viiden vuoden opiskeluni aikana. Tällaista opintojaksoa suosittelen muillekin luennoilla istumisen vastapariksi – tämänkin ammatin kun oppii vain tekemällä!