Tutkintojen yhteiset geneeriset taidot ja osaamistavoitteet
Yhteiset geneeriset taidot ovat
- analyyttisen, kriittisen ja luovan ajattelun taidot
- hyvinvoinnin ja itsensä kehittämisen taidot
- kansainvälisyys- ja monikulttuurisuustaidot
- kestävyys-, vastuullisuus- ja eettisyystaidot
- monitieteisyys- ja tieteidenvälisyystaidot
- viestintä-, vuorovaikutus- ja digitaidot.
Esimerkkejä analyyttisen, kriittisen ja luovan ajattelun osataidoista:
tiedon analysointi ja erottelu olennaiseen, metodien, lähteiden ja tutkimustulosten tarkastelu, olemassa olevien käytänteiden uudelleenarviointi, argumentointitaidot, argumenttien arviointi, päätelmien teko, ongelman tunnistaminen, lähdekritiikki (esim. tekoälyyn liittyen), uusien ideoiden generointi, innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen ja luova ongelmanratkaisu, kyky systeemiseen ajatteluun.
Esimerkkejä hyvinvoinnin ja itsensä kehittämisen osataidoista:
ajanhallinta, tasapaino työn, opiskelun ja vapaa-ajan välillä, itsensä johtaminen, omat tavoitteet ja strategiat, osaamisen itsearviointi, itsereflektio, kyky ottaa vastuuta omasta toiminnasta ja hyvinvoinnista, henkilökohtaisten vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen, tunnetaidot, epävarmuuden ja epämukavuuden sietäminen, itsemyötätunto, yhteisöllisyyteen ja sosiaalisuuteen liittyvä osaaminen, ammatillisen identiteetin kehittäminen, uratavoitteiden asettaminen, jatkuva oppiminen ja osaamisen päivittäminen, työnhakutaidot.
Esimerkkejä kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden osataidoista:
kulttuurisensitiivisyys (altistuminen/ avoin kohtaaminen/ tutustuminen, tiedostaminen, ymmärrys ja arvostus), avoimuus, uteliaisuus, rohkeus, joustavuus ja kärsivällisyys monikulttuurisissa yhteyksissä, yhteistyö globaaleissa verkostoissa, monipuolisen kielitaidon kehittäminen, ymmärrys ja osaaminen tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta eri kansalaisuus-, kieli- ja etnisten ryhmien välillä.
Esimerkkejä kestävyyden, vastuullisuuden ja eettisyyden osataidoista:
oman alan ympäristö- ja luontovaikutusten arviointi, kestävyyden ulottuvuuksien (ekologisen, sosiaalisen, taloudellisuuden ja kulttuurisen) ja niiden välisten riippuvuuksien tunnistaminen omalla tieteenalalla, YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden soveltaminen, systeemiajattelu, vastuullinen päätöksenteko, ammattietiikan perusteet, eettisen, tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toiminnan edistäminen, hyvän tieteellisen käytännön noudattaminen, ymmärrys oman taustan, etuoikeuksien, aseman ja arvojen vaikutuksesta omaan toimintaan ja vastuunkanto, yhteiskunnallinen vaikuttaminen, kunnioitus ihmisiä, luontoa ja kulttuuria kohtaan.
Esimerkkejä monitieteisyyden ja tieteidenvälisyyden osataidoista:
moniammatillisen yhteistyön taidot, eri alojen asiantuntemuksen yhdistäminen ja hyödyntäminen, oman alan rajojen ja tieteidenvälisten yhteyksien ymmärtäminen, eri alojen ja näkökulmien arvostus ja hyväksyminen, kyky sopeutua jatkuvaan muutokseen, eri tieteenalojen tiedonmuodostuksen ja lähestymistapojen arvostaminen, kyky ylittää alakohtaisia rajoja.
Esimerkkejä viestintä-, vuorovaikutus- ja digitaitojen osataidoista:
selkeä ja ytimekäs ilmaisu, kuuntelu- ja keskustelutaidot, vastuullinen viestintä sekä valtasuhteiden ja oman position tiedostaminen, kohdeyleisön ja viestintäkanavan huomioiminen, yhteistyö- ja ryhmätyötaidot, verkostoitumistaidot ja luottamuksen rakentaminen, esiintymistaidot, media- ja digitaidot, tekoälytaidot, monilukutaidot.
Opettajille ja tutkinto-ohjelmien vastuuhenkilöille on koottu intranet Patioon Yhteisten geneeristen taitojen integrointi opetussuunnitelmiin -sivulle lisämateriaalia ja ohjeita geneeristen taitojen integrointiin opetussuunnitelmiin ja opintojaksoille.