Asiakaspalvelua, arjen supersankareita ja sopivasti sivuprojekteja – työharjoittelu Tiedekirjasto Pegasuksessa

Informaatiotutkimuksen opiskelija Mira Timlin kertoo blogikirjoituksessaan työharjoittelusta tieteellisen kirjaston monipuolisella kentällä.
Kirjaston työharjoittelija laittaa kirjoja takaisin hyllyyn Tiedekirjasto Pegasuksessa

Tieni kirjastoalalle kävi luonnollisesti informaatiotutkimuksen pääaineopintojen kautta. Nuorempana haaveilin mm. psykologin ja puheterapeutin ammateista, mutta lukion jälkeisen neljän välivuoden myötä ajauduin puolivahingossa opiskelemaan informaatiotutkimusta Oulun yliopistoon. Ajattelen, että se on elämäni onnellisimpia sattumia.

Kandidaattivaiheen opintoihin kuuluu pakollinen harjoittelujakso työelämässä. Hain Oulun yliopiston Tiedekirjasto Pegasukseen, kun kandidaatintutkinto alkoi pikkuhiljaa olla paketissa. Pegasuksen tarjoama muutaman kuukauden harjoittelujakso sijoittuu keväälle, joten valmistuminen humanististen tieteiden kandidaatiksi tapahtui sopivasti ennen kesää. Mitä työharjoittelu tieteellisessä kirjastossa sitten pitää sisällään?

Kun asiakas saapuu kirjastoon, voi työntekijä vastata mitä erilaisimpiin palvelutarpeisiin. Asiakas voi tarvita kirjaa tai muuta tietoaineistoa lainattavakseen, ehdottaa kokonaan uudenlaista aineistoa kirjaston kokoelmaan hankittavaksi, pyytää apua tiedonhakuun tai opinnäytetyön tekemiseen, hakeutua julkaisupalveluiden pariin ja niin edelleen… Lista asiakkaiden tarpeista on loputon!

Harjoittelun aikana pääsin sukeltamaan tiedekirjaston syvälliseen sielunelämään – maailmaan, jota pyörittävät myyttiset arjen supersankarit. Tutustuin niiden supersankareiden työnkuviin, jotka jokainen tahollaan vastaavat muun muassa edellä mainittuihin kysymyksiin, ja hallitsevat erikoistumisensa eri tehtäviin valtavan organisaation sisällä. Mitä tekee sisällönkuvailija? Entä pedagoginen informaatikko? Entä lainauspalveluiden tietoasiantuntija? Entä kirjastonjohtaja? Harjoittelu Pegasuksessa tarjosi näköalapaikan näiden kysymysten vastauksiin ja pintaraapaisun eri ammattinimikkeiden työtehtävien sisällöstä.

Harjoittelu sisälsi toki muutakin kuin pelkkiä esitelmiä rautaisten ammattilaisten työarjesta. Harjoittelijalle luotetaan vaihtelevia ja mielenkiintoisia työtehtäviä. Minulla on pohjalla kokemusta kirjaston neuvontapisteen asiakaspalvelusta, joten taustalla olevat taidot tukivat sopivasti uuden opettelua. Neuvontatiskillä tapahtuvan asiakaspalvelun lisäksi työtehtäviin kuului Alma-tietojärjestelmään tutustumista, varatun aineiston noutamista ja käsittelyä sekä palautetun aineiston hyllyttämistä.

Harjoittelu sisälsi myös sopivan määrän sivuprojekteja, joita tarttui perehdytyskerroilta mukaan – monipuolisuus oli taattu! Projekteja oli seuraavasti: Libguides-oppaiden päivittäminen, kirja- sekä exlibris-näyttelyiden suunnittelu ja pystyttäminen, Kansalliskirjaston lähettämän vapaakappalekuorman purkaminen, mikrofilmiaineiston tutkiminen asiakkaan pyynnöstä, vapaakappalelehtien kokoelmatarrojen läpikäynti ja korjaus sekä vapaavalintaisen kirjastoaiheisen esitelmän pitäminen henkilökunnalle.

Tekemisen ja puuhastelun vastapainoksi Tiedekirjasto Pegasus tarjoaa mahdollisuuden työskennellä lämpimässä ja avoimessa työyhteisössä, jonka kesken kahvi ja tee virtaa, eikä huumoripläjäyksiltä voi välttyä. Erinomainen kevät työharjoittelussa on nyt takana päin, ja käteen on jäänyt entistä ehompi ammatti-identiteetti ja varmuus siitä, että kirjastoala on minulle se oikea.

Mira Timlin, informaatiotutkimuksen opiskelija
Oulun yliopisto