Tutkija Kiotosta MicroENTRE®n seminaarivieraana

Kioton yliopiston apulaisprofessori Will Baber luennoi 28. lokakuuta 2019 MicroENTRE:n järjestämässä "How we negotiate in business - Negotiate seminar for IT and software people" -seminaarissa Tellus Stagella Linnanmaalla. Luento käsitteli mm. hinnan asettamista liikeneuvotteluissa alan keskeisten termien avulla.

Seminaari sisälsi myös neuvottelutilanne-harjoituksen, jossa myyjä ja ostaja kohtasivat pöydän hankkimisen tiimoilta. Molemmat osapuolet saivat omat erilliset tietopakettinsa siitä, mikä pöydän arvo oli markkinoilla. Tämän jälkeen käytiin keskustelu siitä, miten neuvottelut etenivät ja mistä hinnasta neuvottelu aloitettiin. Yleisesti ottaen sekä myyjät että ostajat vaikuttivat keskusteluihin tyytyväisiltä:

Lopulta Will Baber esitteli erilaisia mindsettejä eli ajattelutapoja suhtautumisessa neuvottelutilanteisiin. Jotkut haluavat voittaa hinnalla millä hyvänsä, missä toiset kuuntelevat rauhallisesti vastaneuvottelijan argumentointia. Win-win-tilanne on kolmannen mielestä ideaalitulos. Baber esitteli lopuksi omia aiheeseen liittyviä tutkimustuloksiaan ja seminaari päättyi hyvissä tunnelmissa.

Viimeksi päivitetty: 24.11.2021