MicroENTRE kumppanuusverkosto käynnistetty

Mikroyritysten ja niiden toimintaedellytysten edistäminen on kestävän talouskehityksen kannalta välttämätön investointi tulevaisuuteen. Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa toimivan Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTREn ja julkisten yrityspalveluorganisaatioiden uuden valtakunnallisen kumppanuusverkoston tavoitteena on yhteinen työ mikroyrittäjyyden edistämiseksi. Kumppanuusverkoston toiminta on osa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa mikroyrittäjyyden tutkimuksen ja koulutuksen valtakunnallista tehtävää, jota Kerttu Saalasti Instituutti toteuttaa tämän vuoden alusta alkaen.

”Toimintatapamme perustuu kumppanuuksiin ja verkostomaiseen toimintaan. Verkosto ohjaa strategisesti yliopistossa tekemäämme mikroyrittäjyyteen liittyvää tutkimusta, verkkokoulutusta ja kehittämistoimintaa. Tavoitteenamme on laajentaa verkosto kaikkiin maakuntiin vuoden 2021 aikana”, kertoo tutkimusjohtaja Anna-Mari Simunaniemi.

Kumppanuusverkoston ohjausryhmän puheenjohtajaksi vuodelle 2021 valittiin toimitusjohtaja Toni Krankkala Nivala-Haapajärven seutukunnan kehittämisyhtiö NIHAK:sta ja varapuheenjohtajaksi yrityskehittäjä Ella Saarenpää Kemin Digipolis Oy:sta. Edellä mainittujen tahojen lisäksi kumppanuusverkostossa ovat jo mukana Haapaveden-Siikalatvan kuntayhtymä, YTEK Ylivieskan Kehityspalvelut, Raahen seudun kehitys sekä Kehittämisyhtiö Witas Oy.

”Mikroyrittäjyys on Suomen yleisin yrittäjyyden muoto eli niihin kuuluu 95% yrityksistä. Mikroyrityksistä löytyy myös suuri kasvun potentiaali. Ne ansaitsevat tarvittavan huomion yritysten kehittämisessä niin paikallisella kuin valtion tasolla. Tämä merkitsee tarvittavien voimavarojen kohdentamista käytännönläheisesti ja oikein kohdennettuna”, kuvailee verkoston tavoitteita tuore puheenjohtaja Krankkala.

”Alle 10 hlöä työllistävät mikroyritykset jäävät useimmiten kokonaan yrityksien kehittymistä mittaavien tilastojen ulkopuolelle. Tilastojen tulisi tuottaa päättäjille mahdollisimman hyvää tietoa päätöksenteon pohjaksi. Mikroyrityksiin liittyvää tutkittua tietoa siis tarvitaan, jotta kehittämisen toimenpiteitä ja tarvittavia resursseja osataan jatkossa kohdentaa paremmin”, kuvaa Krankkala tilannetta yrityspalveluorganisaation näkökulmasta.

Saarenpää nostaa toiminnan yhdeksi vahvuudeksi maantieteellisen kattavuuden: ”Olemme ensimmäisinä Lapin toimijoina innoissamme tulevasta yhteistyöstä MicroEntren koordinoiman valtakunnallisen verkoston kanssa. Yhteistyö antaa Digipolikselle kattavan tilannekuvan mikroyritysten tilanteesta valtakunnallisesti, tuoreimman mikroyrittäjyyttä koskevan tutkimustiedon ja alueemme mikroyrityksille mahdollisuuden osallistua tutkitun tiedon tuottamiseen. Ajantasaiset tiedot ja taidot aiheesta edistävät kehityspalveluidemme kohdentamista entistäkin paremmin yksinyrittäjien ja muiden pienempien yritysten vaihteleviin tarpeisiin.”

Lisätietoja:

Anna-Mari Simunaniemi Toni Krankkala