HYTKI Hyvinvointi- ja terveysdatan kansallinen innovaatioekosysteemi

HYTKI

Viiden alueen yhteistyönä rakennettava kansallinen verkostoyhteistyö edistämään dataintensiivisiä innovaatioita terveys- ja hyvinvointialalla

Rahoittajat

A person in active wear, on a forest road, looking towards a rising or setting sun.

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Muu kotimainen

Projektin rahoittaja

Työ- ja elinkeinoministeriö TEM, alueiden välisen temaattisen verkostoyhteistyön rahoitus
PPL AKKE

Rahoituksen määrä

500 000 EUR

Projektin koordinaattori

University of Oulu

Projektin vetäjä

• Adjunct Professor, Senior Researcher
    Guido Giunti

Projektin kuvaus

HYTKI rakentaa vertaisoppimisen mahdollistavia palvelumalleja ​tukemaan yrityksiä, tutkimuksen tekijöitä ja kunta- ja kaupunkitoimijoita ​datan toisiokäytön toimeenpanossa ja hyvinvointi- ja terveysdatan hyödyntämisessä liiketoiminnassaan, tutkimuksessa ja palvelutuotannossaan.

HYTKI painopisteinä ovat:

• ​Alueiden erikoisosaamisten tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen​​
  • ​Datasta uusia tuote- ja palveluinnovaatioita, liiketoimintaa ja uutta arvoa osana ennakoivaa terveydenhoitoa ja hyvinvointikaupunkikehitystä​
  • ​Datan hyödyntämisen toimintamallit ja kyvykkyys sekä analytiikkaosaaminen​

HYTKI tukee sidosryhmiään edistämällä hyvinvointi- ja terveysdatan toisiokäytön osaamista ja kapasiteettia, rakentamalla datan hallinnan ja analytiikan sekä tekoälyn hyödyntämisen osaamista, kehittämällä alustan yhteistyön ja tiedonvälityksen sujuvoittamiseksi aihealueella sekä tuottamalla tukipalveluita data-pohjaisille innovaatioille.

Partnerit ja rahoitus

Hanketta toteuttavat organisaatiot ovat Oulun yliopiston Lääketieteellisen tiedekunnan Centre for Health and Technology (koordinaattori), BusinessOulu, Kajaanin ammattikorkeakoulu, CEMIS, KuopioHealth osk., Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park.

Hankkeelle on myönnetty TEM:n alueiden välisen temaattisen verkostoyhteistyön rahoitusta vuoteen 2023 saakka, rahoittajana toimii Pohjois-Pohjanmaan liitto.​ Projekti saa myös Oulun kaupunkin kehittämisrahaa.