Brown Bag -seminaari: Tekoälyn ja ihmisen toimijuus – mikä on ihmisen autonomian arvo?

Tekoälyn vaikutuksen kasvaessa elämämme eri osa-alueilla, on tärkeää ymmärtää ihmisen autonomiaa, pohtia sen arvoa ja sitä, kuinka paljon päätöksentekoa haluamme siirtää ihmisiltä koneille. Tervetuloa torstaina 21.3. Brown Bag -seminaarimme oppimaan lisää siitä, miten tekoäly voi uhata ja toisaalta edesauttaa ihmisen autonomiaa, ja miten näitä asioita voidaan ottaa huomioon tekoälyn kehityksessä ja sitä käyttäessä. Seminaarin puhujina ovat yliopistotutkija Susanne Uusitalo Humanistisesta tiedekunnasta ja nuorempi apulaisprofessori Ella Peltonen Sähkö- ja tietotekniikan tiedekunnasta.
Image of brown lunch paper bag and text "University of Oulu, Brown Bag research lunch seminar"

Tapahtuman tiedot

Tellus Stage, Linnanmaan kampus & Zoom

Linnanmaa
Muu

Uusitalo puhuu seminaarissa ihmisen autonomiasta, eli ihmisen mahdollisuuksista tehdä itselleen merkityksellisiä valintoja vapaasti ja riittävän tiedon valossa ja siitä, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia tekoäly voi tähän tuoda. Peltonen puhuu ihmisen ja koneen yhteisestä päätöksenteosta ja siitä, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä.

Seminaari järjestetään torstaina 21.3. kello 11-12 Tellus Stagella Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella. Ilmoittauduthan seminaariin maanantaihin 18.3. kello 12 mennessä. Tarjoamme lounaan etukäteen ilmoittautuneille osallistujille. Huom. Seminaari on englanninkielinen.

Jos et pääse Linnanmaan kampukselle, voit osallistua seminaariin myös Zoomin kautta. Jos osallistut Zoomin kautta, sinun ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Susanne Uusitalo tutkii tekoälyn etiikka ja koordinoi Oulun yliopiston Etiikka-foorumia. Etiikka-foorumi on osa Oulun yliopiston Hybrid Intelligence: Human-AI Co-evolution and Learning in Multi-realities (HI) -tutkimusohjelmaa. Hybrid Intelligence -tutkimusohjelmassa pyritään yhdistämään ihmisten ja koneiden vahvuudet eettisesti, vastuullisesti ja tuloksellisesti sekä linkittämään Oulun yliopiston huippuosaamista tunnetekoälyn, oppimisprosessien ja havainnointitekniikan aloilla tekoälypohjaisten ratkaisujen kehittämiseen, esimerkiksi koulutuksessa ja hoitotyössä.

Ella Peltonen on nuorempi apulaisprofessori M3S-tutkimusryhmässä: Empiirinen ohjelmistotuotanto ohjelmistoissa, järjestelmissä ja palveluissa.

UniOGS-väitöskirjatutkijat: Voitte lisätä Brown Bag -seminaareihin osallistumisen HOPSiinne ja kun olette käyneet kymmenessä Brown Bag-seminaarissa, saatte siitä 0,5 opintopistettä.

Oulun yliopiston Brown Bag -seminaarien ideana on mahdollistaa kohtaamisia eri alojen tutkijoiden välillä ja lisätä tieteidenvälistä keskustelua. Kerran kuussa kutsumme kaksi tutkijaamme eri tieteenaloilta puhumaan samaan aihepiiriin liittyvästä tutkimuksestaan. Tervetuloa mukaan oppimaan uutta, kyselemään ja keskustelemaan: Brown Bag -seminaarimme ovat kaikille avoimia!

Viimeksi päivitetty: 15.2.2024