Kansainvälinen ihmistieteellisen eläintutkimuksen konferenssi (Un)Common Worlds III - Navigating and Inhabiting Biodiverse Anthropocenes

Kansainvälinen (Un)Common Worlds III eläintutkimuskonferenssi kokoaa 4.-6-10 Oulun yliopistolle ja etäyhteyksien päähän n. 150 ihmistieteellisen eläintutkimuksen parissa työskentelevää tutkijaa ja taiteilijaa. Konferenssin pääjärjestäjinä ovat Yhteiskunnallisen ja kulttuurisen eläintutkimuksen seura (YKES) ja Oulun yliopiston Biodiverse Anthropocenes -tutkimusohjelma.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Linnanmaan kampus & Online

4.-6.10 Oulun yliopistolla järjestetään kansainvälinen ihmistieteellisen eläintutkimuksen konferenssi (Un)Common Worlds III - Navigating and Inhabiting Biodiverse Anthropocenes. Konferenssin pääjärjestejäjiä ovat Yhteiskunnallisen ja kulttuurisen eläintutkimuksen seura (YKES) ja Oulun yliopiston Biodiverse Anthropocenes tutkimusohjelma. Konferenssin pääpuhujat ovat arkeologian professori Naomi Sykes (Exeterin yliopisto), nykytaiteen professori Angela Bartram (Derbyn yliopisto) ja kuvataiteen professori Jaana Erkkilä-Hill (Taideyliopisto).

Hybridimuotoinen konferenssi kokoaa yhteen n. 150 tutkijaa ja taiteilijaa ympäri maailmaa keskustelemaan ihmisen toiminnan aiheuttamista ympäristökriiseistä. Esitysten pääpaino on konferenssin teeman mukaisesti lajikadon ja sukupuuton kysymyksissä, mutta näiden ohella konferenssiesitelmissä etsitään vastausta mm. kysymykseen "kuinka rakastaa osteria", miten nationalismi ja maidon markkinointi kytkeytyvät toisiinsa Pohjoismaissa tai kuinka lasten kuvakirjoissa voidaan käsitellä ilmastoahdistusta.

Tieteellisten esitysten lisäksi konferenssin ajaksi Oulun yliopiston tiloihin pystytetään myös konferenssiteemaan kytkeytyvä taidenäyttely. Teoksiaan esille laittavat Liina Aalto-Setälä, Sara Blosseville, Jaana Erkkilä-Hill, Lee Deigaard, Outimaija Hakala, Riina Hannula ja Oona Leinovirtanen.

Viimeksi päivitetty: 8.9.2023