Katseet pohjoiseen: arktisten alueiden tulevaisuus

Katseet ovat viime vuosikymmenen aikana kääntyneet kohti pohjoista. Arktis näyttäytyy mahdollisuuksien alueena.

Tapahtuman tiedot

Vieraile tapahtumassa

Arktiset alueet voidaan nähdä vielä hyödyntämättömien luonnonvarojen varastona. Ne ovat kuitenkin myös siellä asuvien ihmisten ja luonnon koti. Miltä näyttää arktisten alueiden tulevaisuus eri tarpeiden yhteensovittamisen kannalta? Myös ilmastonmuutos tuo omat haasteensa, kun se pohjoisessa on muita alueita voimakkaampaa.

Keskustelemassa ovat Oulun yliopiston professori ja Arktisen yliopiston tutkimusrehtori Arja Rautio ja tutkimusprofessori Timo Koivurova Lapin yliopiston Arktisesta keskuksesta, josta tulee myös keskustelun vetäjä, tiedeviestinnän päällikkö Markku Heikkilä. Hän on pitkään seurannut arktisia kysymyksiä ja kirjoittanut niistä myös kirjoja.

Virtuaalilähetys UniOulu YouTube -kanavalla. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen.

Tilaisuus on osa Oulun yliopiston pop-upin toimintaa.

Viimeksi päivitetty: 23.4.2021