Kerttu Saalasti –seminaari 19.9.: Kestävää kasvua alueellisesta erinomaisuudesta

Kerttu Saalasti seminaari järjestetään nyt 22. kertaa aiheella ”Kestävää kasvua alueellisesta erinomaisuudesta”. Avauspuheenvuoron aiheesta esittää valtiovarainministeri Annika Saarikko. Muina puhujina nähdään Osuustoimintakeskus Pellervon toimitusjohtaja Mari Kokko, Itä-Suomen yliopiston tutkimusjohtaja ja apulaisprofessori Olli Lehtonen, Vaasan yliopiston apulaisprofessori Helka Kalliomäki, Butterfly Venturesin perustajajäsen ja sijoittaja Juho Risku, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin tutkimusjohtaja Ossi Kotavaara Alueellisen erinomaisuuden tutkimusryhmästä sekä Oulun yliopiston yhteistyösuhteiden rehtori Arto Maaninen.
19.9.2022 Kestävää kasvua alueellisesta erinomaisuudesta -seminaarin aika, paikka, puhujien nimet ja kuvat sekä järjestäjien logot.
Seminaarin puhujina ovat Annika Saarikko, Arto Maaninen, Helka Kalliomäki, Juho Risku, Mari Kokko, Ossi Kotavaara ja Olli Lehtonen. Tapahtuman järjestävät Kerttu Saalasti Instituutti, Kerttu Saalasti säätiö, Nivalan kaupunki ja Nivalan teollisuuskylä.

Tapahtuman tiedot

Nitek, Pajatie 5, 85500 Nivala ja etäosallistumismahdollisuus

Seminaarin paneelikeskustelussa käsitellään alueellisen erinomaisuuden hyväksi tehtävää tutkimusyhteistyötä elinkeinoelämän, yritysten ja kansalaisten kanssa, alueellista kilpailukykyä sekä yritysten kasvutekijöiden alueellista merkitystä.

Seminaarissa jaetaan myös Kerttu Saalasti -palkinto merkittävästä mikroyrittäjyyttä tai yrittävää kulttuuria edistävästä tutkimuksen, koulutuksen tai yhteiskunnallisen vaikuttamisen saavutuksesta.

Klo 12.00 – 14.00 Nivalan teknologiakeskus Nitekissä klo 12.00 – 14.00 järjestettävää ohjelmaa voi seurata myös Oulun yliopiston YouTube-kanavalta. Ohjelman jälkeen Nitekissä on varattu aikaa verkostoitumiselle klo 16.00 saakka.

Seminaarin järjestäjänä on Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin Alueellisen erinomaisuuden tutkimusryhmä (REx) yhteistyössä Kerttu Saalasti säätiön, Nivalan kaupungin ja Nivalan teollisuuskylän kanssa.

OHJELMA:

• 12.00 - 12.05 Seminaarin avaus / Kerttu Saalasti säätiön asiamies ja Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja, professori Matti Muhos
  • 12.05 - 12.20 Kestävää kasvua alueellisesta erinomaisuudesta / valtiovarainministeri Annika Saarikko
  • 12.20 - 12.30 Oulun yliopisto alueellisen kestävän kasvun moottorina / yhteistyösuhteiden rehtori Arto Maaninen
  • 12.30 - 12.45 Keynote 1, Alueiden paikkaperustainen kehittäminen osana alueiden menestymistä / Olli Lehtonen, tutkimusjohtaja, apulaisprofessori, Itä-Suomen yliopisto
  • 12.45 - 13.00 Keynote 2, Tutkimusyhteistyö alueellisen erinomaisuuden kivijalkana (video) / Helka Kalliomäki, apulaisprofessori, Vaasan yliopisto
  • 13.00 - 13.40 Paneelikeskustelu: Alueellinen kestävä kasvu, tiedolla johtaminen ja kehittämisen välineet
    Johdanto keskusteluun / tutkimusjohtaja Ossi Kotavaara, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti
    Panelistit: Juho Risku / investori, Butterfly Ventures
    Olli Lehtonen / tutkimusjohtaja, Itä-Suomen yliopisto
    Mari Kokko / toimitusjohtaja, Osuustoimintakeskus Pellervon toimitusjohtaja
    Ossi Kotavaara, tutkimusjohtaja
  • 13.40 - 13.50 Kerttu Saalasti –palkinnon jako ja voittajan puheenvuoro
  • 13.50 - 13.55 Mikroyrittäjyyden professuurille annetun lahjoituksen julkistus
  • 13.55 - 14.00 Tilaisuuden päätös, kutsu verkostoitumistilaisuuteen / Kerttu Saalasti säätiön hallituksen puheenjohtaja, Nivalan kaupunginjohtaja Päivi Karikumpu
  • 14.00 - 16.00 Verkostoitumistilaisuus

Ilmoittaudu mukaan 11.9. mennessä.

Lue puhujien ja heidän aiheidensa esittely Kerttu Saalasti Instituutin blogista.

Lisätietoja:
Ossi Kotavaara, tutkimusryhmän johtaja, Alueellinen erinomaisuus (REx)
Ossi.kotavaara@oulu.fi

Minna Kilpeläinen, viestintäasiantuntija