Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti SuomiAreenassa: "Miksi yritykset eivät kasva?"

YLEstä tutun Petteri Löppösen johdolla tarinansa SuomiAreenassa kertoo kolme tunnettua yrittäjää. Sandra Lounamaa vanhuspalvelu Gubbesta perusti rohkeasti start upin kaverinsa kanssa ja on käynyt läpi useita vaiheita kansainväliseen kasvuun päästäkseen. Kovanen Capitalin toimitusjohtaja Eeva Kovanen kertoo perheyrityksen muutosvaiheista eri vuosikymmenillä ja kuvittaja ja yksinyrittäjä Linda Saukko-Rauta RedanRedanista kertoo, miten yksin pärjää. Tutkimuksen näkökulmaa keskusteluun tuo Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja, professori Matti Muhos.
Viisi henkilöä istuu näyttämöllä, jonka yläpuolella vasemmalla on sininen näyttö ja oikealla punainen näyttö.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Pori, Kauppakeskus Puuvilla, Siltapuistokatu 14 tai MTV Katsomo

Keskustelussa pohditaan taustoja sille, miksi suomalaisten pk-yritysten kasvuhakuisuus on ollut viime vuosina trendinomaisesti laskusuunnassa. Tutkittu tulos on myös, että naiset perustavat yrityksiä selvästi vähemmän kuin miehet. Kansantalouden ja hyvinvoinnin näkökulmasta yritysten kasvu olisi toivottavaa, sillä kasvavat yritykset investoivat, työllistävät ja luovat uusia innovaatioita. Mutta miksi sitten kaikki eivät tavoittele kasvua?

Kasvuun tarvitaan omistajien halua ja yritykseltä kykyä kasvaa ja kasvattaa liiketoimintoja. Yrittäjien ja yritysjohtajien on koettava yrityksen kasvu kiinnostavaksi, palkitsevaksi ja kasvun riskit hallittavissa oleviksi, jotta yritykset ryhtyvät tavoittelemaan kasvua.

Miksi ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on erityisen haastavaa yrittäjälle? Puuttuuko suomalaisilta yrityksiltä rohkeus tavoitella kasvua? Kuinka suuri este yritysten kasvulle on epäonnistumisen pelko? Mitä muita pullonkauloja kasvulle on? Millä tavalla yrittäjyysilmastoa ja yhteiskuntaamme pitäisi kehittää, että kasvun esteistä päästään eroon? Mitä kokeilukulttuuri parhaimmillaan on ja millaista riskinjakoa se vaatii? Miten verkostot auttavat kaupallistamaan tuotteita ja palveluja, jotka uppoavat asiakaskuntaan kuin kuuma veitsi voihin?

Lisäksi asiantuntijamme, kehityspäällikkö ja mikroyrittäjyyden valtakunnallisen tutkimuksen ja koulutuksen tehtävän ohjelmajohtaja Martti Saarela on mukana Patentti- ja rekisterihallituksen keskustelussa Digi ja yrittäjän arki – Hyvästit paperien pyörittelylle perjantaina 30.6. klo 13–13.45 Antinkadun lavalla.

Tule kanssamme Poriin kuulemaan ratkaisuista yrittäjyyden haasteisiin! Keskustelut streamataan myös MTV Katsomoon.

Lisätietoja:
Minna Kilpeläinen