Studio Lipasto: Jakohihnatutkijat kertovat – näin mysteeri selvisi

Tutkijat selvittivät, miksi Oulun seudulla autojen jakohihnoja rikkoutuu useammin kuin muualla maassa, ja tulokset ampaisivat pääotsikoihin. Nyt jakohihnatutkijat kertovat, miten mysteeriä ratkottiin vuosia kestäneissä tutkimuksissa – aivan kuin dekkareissa.
Käsi pitelee mikrofonia.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Vieraile tapahtumassa

Mystisiä katupölyjä analysoitiin laboratorioissa, ja jakohihnoja pyöritettiin tuhansia tunteja eri kiviaineksille altistettuina. Teorioita avattiin, testattiin ja hylättiin – kunnes lopulta vastaus varmistui.

Tutkimuksesta kertovat ja keskustelevat jakohihnahankkeen projektipäällikkö Perttu Niskanen ja projektitutkija Jonne Untinen Oulun yliopistosta, Geologian tutkimuskeskuksen erikoisasiantuntija Mika Räisänen ja autoliike Wetterin teknisen palvelun johtaja Pekka Palo.

Virtuaalilähetys Studio Lipastosta Oulun yliopiston YouTube-kanavalla klo 17.00. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen. Yleisö voi osallistua keskusteluun lähettämällä kysymyksiä osoitteeseen presemo.oulu.fi/lipasto.

Ohjelmat ovat myöhemmin katsottavissa myös tallenteina.

Viimeksi päivitetty: 2.11.2022