Studio Lipasto: Onko demokratia rikki?

Demokratialla tuntuu menevän huonosti. Vuosittain mitattavan indeksin mukaan autoritäärisen hallinnon alla elää jopa kolmasosa maailman ihmisistä. Täydessä demokratiassa eläviä on vain 8,7 prosenttia, joka on alin lukema sitten vuoden 2006.
Käsi pitelee mikrofonia.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Vieraile tapahtumassa

Populismi ja yhteiskunnan polarisaatio ovat lisänneet epäluottamusta meillä ja muualla sekä toisiamme että demokraattisia instituutioita kohtaan. Toisaalta yhä useammat ihmiset ovat aktivoituneet ja kiinnostuneet vaikuttamisesta. Ukrainan sota on myös ryhdistänyt ainakin länsimaat demokratian puolustamiseen.

Mikä on demokratian tila ja tulevaisuus?

Studiossa aiheesta keskustelevat professori Kaisa Herne Tampereen yliopistosta, apulaisprofessori Anniina Leiviskä ja professori Petteri Pietikäinen. Keskustelun juontaa Jouni-Matti Kuukkanen.

Lähetys on osa ihmistieteiden tutkimusinstituutti Eudaimonian keskustelu- ja luentosarjaa.

Virtuaalilähetys Studio Lipastosta Oulun yliopiston YouTube-kanavalla klo 17.00. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen. Yleisö voi osallistua keskusteluun lähettämällä kysymyksiä osoitteeseen presemo.oulu.fi/lipasto.

Ohjelmat ovat myöhemmin katsottavissa myös tallenteina.

Viimeksi päivitetty: 28.4.2022