Studio Lipasto: Suo, kuokka ja hiili

Maailmantilanne vaatii kotimaisen ruuan omavaraisuutta ja tehoviljelyä, mutta samalla hiilipäästöjen hinta kasvaa kovaa vauhtia. Miten hiilestä saadaan kiinni pellolla, suolla ja metsässä? Miten hiilensidonnan tutkimustulokset viedään käytäntöön samalla, kun paine maan tuottavuudelle on kova?

Käsi pitelee mikrofonia.

Tapahtuman tiedot

Vieraile tapahtumassa

Maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa laajaa Hiilestä kiinni -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmaa, jonka hankkeet tuottavat tutkittua tietoa tukemaan maankäytön hiilipäästöjen vähenemistä sekä hiilinielujen ja hiilivarastojen ylläpitoa ja lisäämistä. Tietoa tuotetaan myös vahvistamaan uusiutuvien luonnonvarojen kestävää käyttöä sekä maa- ja metsätalouden ja muun maankäytön kokonaiskestävyyttä.

Studio Lipastossa aiheesta keskustelevat BioDigi-hankkeen vastuullinen johtaja, yliopistotutkija Satu Ojala, erityisasiantuntija Elina Ovaskainen maa- ja metsätalousministeriöstä, kansanedustaja Mari-Leena Talvitie (kok.) ja sipulinviljelijä Pekka Vehviläinen. Keskustelun juontaa Hannu Marttila. Lähetys on Oulun yliopiston ja maa- ja metsätalousministeriön yhteistyötä.

Virtuaalilähetys Studio Lipastosta Oulun yliopiston YouTube-kanavalla klo 17.00. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen.

Yleisö voi osallistua keskusteluun lähettämällä kysymyksiä osoitteeseen presemo.oulu.fi/lipasto.

Ohjelmat ovat myöhemmin katsottavissa myös tallenteina.

Viimeksi päivitetty: 2.11.2022