Studio Lipasto: Yliopistodemokratia – onko sitä?

Seuraa Oulun yliopiston keskustelua yliopistodemokratian tilasta ja toimivuudesta.
Käsi pitelee mikrofonia.

Tapahtuman tiedot

Vieraile tapahtumassa

Yliopistossa kutakin opiskelijaa ja työntekijää edustavat tietyt henkilöt esimerkiksi hallituksessa, yliopistokollegiossa ja monijäsenisissä hallintoelimissä. Toisaalta yliopistot ja niiden johtamisjärjestelmät ovat olleet murroksessa reilun kymmenen vuoden ajan. Miten yliopistodemokratia toimii, ja miten siitä saisi vielä paremman? Tunnetaanko demokraattinen rakenne tarpeeksi hyvin? Miten yliopistojen toimintakulttuuria voisi kehittää?

Aiheesta keskustelevat Oulun yliopiston kollegion puheenjohtaja Helka-Liisa Hentilä, hallituksen opiskelijajäsen Miriam Putula sekä puheenjohtaja Pauli Väisänen Oulun yliopiston akateemisista (OYA), joka on Tieteentekijöiden liiton paikallisyhdistys. Lähetyksessä vierailee hallintotieteen professori Jari Stenvall Tampereen yliopistosta. Hän kokoaa parhaillaan selvitystä suomalaisten yliopistojen johtosäännöistä. Tilaisuuden juontaa Elina Mattila-Niemi.

Virtuaalilähetys Studio Lipastosta Oulun yliopiston YouTube-kanavalla klo 17.00. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen. Yleisö voi osallistua keskusteluun lähettämällä kysymyksiä osoitteeseen presemo.oulu.fi/lipasto.

Ohjelmat ovat myöhemmin katsottavissa myös tallenteina.

Viimeksi päivitetty: 29.3.2022