Tanssiteatteri Sivuun ensemble: Ihminen ihmettelee

Palkittu koreografi Ninni Perko, tanssiteatteri Sivuun Ensemble, Oulun yliopiston tutkimusohjelma Biodiverse Anthropocenes ja Ötökkäakatemia kutsuvat yliopistolaisia ihmettelemään, miten olla suhteessa ympäröivään elottomaan ja elävään maailmaan ympäristökriisien aikana.

Tapahtuman tiedot

Linnanmaa, Saalastinsali

Ihminen ihmettelee -teosta seuraa musiikkikasvatuksen opiskelijoiden valmistelema taiteellinen puheenvuoro, jonka ovat ohjanneet ja esittävät akrobaattiduo Kat & Jared. Esiintyvät opiskelijat ovat Aurora Collan (runojen tekstit ja lausunta) ja Veera Pyykkö. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Lajikatoa ruumiillistava ja kurkien huudosta lohtua ammentava Ihminen ihmettelee tarjoaa tilaa surulle ja toivolle. Ritualistisessa teoksessa ympäristötutkimukselliset kysymykset rihmoittuvat liikkeeseen, livemusiikkiin ja runouteen. Esiintyjä, muurahaistutkija ja runoilija Unni Pulliaisen sanoin: Vain sellaista voi suojella mistä välittää, minkä ymmärtää.

Ninni Perkon ohjaamassa teoksessa esiintyvät tanssija, näyttelijä Kaisa Niemi, Suomi-palkittu muusikko Jarmo Saari, arvotutkija Jaakko Kaartinen ja muurahaistutkija, runoilija Unni Pulliainen. Esityksen tekstit ovat Sivuun Ensemblen laajemman Silentopia-teoksen kymmenen tiedeblogin sarjasta (Jaakko Kaartinen, Unni Pulliainen, Panu Pihkala ja Marja Mesimäki) sekä Aulikki Oksasen ja Marko Järvikallaksen tuotannosta. Ympäristötutkimusta popularisoivien blogien ytimessä on tutkimustieto ympäristön tilasta sekä toivon ja toimijuuden valaminen kriisin keskelle.

Tilaisuuden kesto on noin 60 min.

Teoksen sivut
Tiedeblogit