Tiedettä nuotiolla: aiheena arktinen ympäristö

Huom. Ajankohta on muuttunut, uusi on 1.3.2022, paikka ja kellonaika samat.

Tule nuotiolle Oulun yliopiston tutkijoiden kanssa. Juodaan nokipannukahvia ja keskustellaan yhdessä tieteestä, tutkimuksesta ja tutkimuksen tekemisestä. Tuo omat kysymykset ja pohdinnat nuotioringin keskusteluun, jonka teemana on arktinen ympäristö. Mukana keskustelemassa ovat Tiina Äikäs, Esa Ruuskanen, Risto Virtanen ja Hannu I. Heikkinen.
Puut palavat pyöreässä astiassa.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Kasvitieteellinen puutarha, Kaitoväylä 5

Tiedenuotio järjestetään 1.3.2022 klo 18 Oulun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa (Kaitoväylä 5). Ota oma istuinalusta tai retkijakkara sekä oma muki mukaan.

Esa Ruuskanen työskentelee ympäristöhistorian ja humanistisen ympäristötutkimuksen yliopistotutkijana Oulun yliopistossa. Hänen kiinnostuksen kohteita ovat erityisesti suot, energia ja kulutus. Esimerkiksi hän tutkii ihmisen ja suoluonnon välistä muuttuvaa suhdetta 1700–2000-lukujen Länsi- ja Pohjois-Euroopassa.

Tiina Äikäs on kulttuuriperinnön tutkimukseen ja uskontoarkeologiaan erikoistunut arkeologi Oulun yliopistossa. Hän työskentelee yliopistotutkijana, jonka kiinnostuksen kohteina ovat erityisesti teollisuusperintö, saamelaisten uhripaikat, pyhien paikkojen nykykäyttö ja kulttuuriperinnön merkitykset.

Hannu I. Heikkinen on kulttuuriantropologian professori Oulun yliopistossa. Hänen tutkimuksensa keskittyy ihmisten ympäristösuhteisiin, hyvinvointiin ja kestävyyteen liittyviin kulttuurisiin käytänteisiin ja teknologian vaikutuksiin erityisesti arktisella alueella ja pohjoisissa yhteisöissä.

Risto Virtanen työskentelee Oulun yliopiston kasvimuseon yli-intendenttinä. Hänen keskeisimpinä tutkimuskohteinaan ovat arktisten ja pohjoisten alueiden kasvillisuus ja biodiversiteetti. Erityisesti hän tutkii niiden muutoksia laidunnuksen, muun maankäytön ja ilmastonmuutoksen seurauksena.

Tiedettä nuotiolla -illat ovat yleisötilaisuuksia, joihin kaikki ovat tervetulleita. Helmikuun nuotioilta jatkaa sarjaa, joka alkoi syksynuotiolla ja jatkuu vielä kevät- ja kesänuotioilla. Jokaisella tiedenuotiolla on eri teema, jota lähestytään monitieteisesti.

Viimeksi päivitetty: 2.11.2022