Tiedettä nuotiolla: Aina on syöty – Keskustelua ruoasta ja ihmisestä

Tule nuotiolle Oulun yliopiston tutkijoiden kanssa. Juodaan nokipannukahvia ja keskustellaan yhdessä tieteestä, tutkimuksesta ja tutkimuksen tekemisestä. Tuo omat kysymykset ja pohdinnat nuotioringin keskusteluun, jonka teemana on ruoka ja ihminen. Mukana keskustelemassa ovat Tiina Väre, Tuomo Heikkinen ja Ritva Kylli.
Puut palavat pyöreässä astiassa.

Tapahtuman tiedot

Kasvitieteellinen puutarha, Kaitoväylä 5

Tiedenuotio järjestetään Oulun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa (Kaitoväylä 5). Ota oma istuinalusta tai retkijakkara sekä oma muki mukaan.

Tiina Väre on arkeologi ja Suomen Akatemian tutkijatohtori, joka tutkii menneisyyden rintaruokintatapoja ja ravintokoostumusta arkeologisten kudosten avulla. Hän on selvittänyt esimerkiksi Keminmaan vanhan kirkon muumion, kirkkoherra Nikolaus Rungiuksen elämäntarinaa stabiili-isotooppianalyysin ja tietokonetomografian avulla. Hänen nykyinen tutkimuksensa käsittelee rintaruokintatapoja arkeologisen hammasluun stabiili-isotooppianalyysin avulla Suomen rannikkoalueella keskiajan lopulta uudelle ajalle.

Tuomo Heikkinen on dosentti ja oikomishoidon erikoishammaslääkäri, joka on toiminut opettajana perus- ja erikoishammaslääkärikoulutuksessa yli 30 vuoden ajan. Heikkinen on luennoinut uransa aikana monipuolisesti hampaiston kasvusta ja kehityksestä alkaen alkiokehityksen varhaisvaiheista ulottuen aikuisortodontiaan. Heikkisen tutkimusintressit liittyvät mm. raskauden aikaisten häiriötekijöiden vaikutukseen hampaiston kehitykseen, toispuoleisuuden ilmenemiseen ja asymmetriaan hampaiston ja purennan kehityksessä.

Ritva Kylli on Suomen ja Pohjois-Euroopan historian dosentti sekä arktisen ja pohjoisen historian yliopistolehtori Oulun yliopistossa. Hän tutkii ruokahistoriaa ja on kirjoittanut kirjan Suomen ruokahistoria: Suolalihasta sushiin, joka sai Kanava-tietokirjapalkinnon vuonna 2021. Lisäksi teos oli tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaana.

Tiedettä nuotiolla -illat ovat yleisötilaisuuksia, joihin kaikki ovat tervetulleita. Nuotioilta jatkaa sarjaa, joka alkoi syksyllä 2021. Jokaisella tiedenuotiolla on eri teema, jota lähestytään monitieteisesti.

Viimeksi päivitetty: 2.11.2022