Tiedettä nuotiolla: keskustelua autoilusta – mikä muuttuu tai on muuttunut?

Tule nuotiolle Oulun yliopiston tutkijoiden kanssa. Juodaan nokipannukahvia ja keskustellaan yhdessä tieteestä, tutkimuksesta ja tutkimuksen tekemisestä. Tuo omat kysymyksesi ja pohdintasi nuotioringin keskusteluun, jonka teemana on autoilu. Mukana keskustelemassa ovat Juho Könnö, Risto Nurmi, Jouni Juntunen ja Markku Oivo.
Puut palavat pyöreässä astiassa.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Hietasaaren nuotiopaikka

Tiedenuotio järjestetään tiistaina 27.9. klo 18 Hietasaaren nuotiopaikalla (lintutornin reitti). Ota oma istuinalusta tai retkijakkara sekä oma muki mukaan.

TkT Juho Könnö toimii auto- ja työkonetekniikan professorina Oulun yliopiston teknillisessä tiedekunnassa. Hänen tärkeimpiä tutkimuskohteitaan ovat liikkuvien koneiden voimantuotanto, jossa hyödynnetään uusia nollahiiliteknologioita ja älykkäitä ohjauslaitteita voimansiirron optimointiin sekä ympäristön että talouden näkökulmasta.

FT Risto Nurmi toimii tutkijatohtorina Oulun yliopiston humanistisessa tiedekunnassa. Nurmi on historialliseen arkeologiaan ja esimodernin ajan kulutuskäyttäytymistutkimukseen erikoistunut arkeologi. Hän on väitellyt tohtoriksi vuonna 2011 aiheenaan 1600–1700-lukujen kaupunkilaistumiskehitys ja kulutuskäyttäytyminen. Tällä hetkellä Nurmi työskentelee Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimushankkeessa Kaivostoiminta ja outo maanalainen maailma: kulttuuri, kulttuuriperintö ja kaivostoiminnan vaikutukset pohjoisimmassa Euroopassa. Nurmi valmistelee paraikaa tutkimushanketta auton roolista suomalaisessa kulutuskäyttäytymisessä sadan viime vuoden aikana.

TkT, KTT Jouni Juntunen toimii Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun autoalan liiketoiminnan professorina. Professuurin tavoitteena on kehittää autoalan liiketoimintaa, vastata tulevaisuuden haasteisiin tutkimuksen avulla sekä edistää alan yliopistollista koulutusta. Juntunen on toiminut aiemmin pitkään yliopistotutkijana Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin, johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan yksikössä. Juntunen on myös toimitusketjujen hallinnan dosentti Oulun yliopiston teknillisessä tiedekunnassa.

TkT, eMBA Markku Oivo toimii ohjelmistotuotannon professorina Oulun yliopistossa. Hän johtaa yhtä Euroopan suurimmista ohjelmistotuotannon tutkimusyksiköistä M3S:ttä tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnassa. M3S on arvioitu kansainvälisessä arvioinnissa maailman eturivin tutkimusyksiköksi. Ohjelmistotuotannon tutkimuksella ratkotaan, miten isoja ja laajoja ohjelmistokokonaisuuksia voidaan rakentaa tehokkaasti ja laadukkaasti. Yksi keskeinen sovellusala ovat autot. Oivolla on yli 35 vuoden tutkimus-, tuotekehitys- ja johtamiskokemus sekä tutkimuskentältä että teollisuudesta Suomesta, USA:sta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta ja Espanjasta.

Viimeksi päivitetty: 2.11.2022