Tiedon valossa: 1200 vuotta poronhoitoa Pohjois-Suomessa

Milloin poronhoito alkoi ja miten se on kehittynyt aikojen saatossa? Poronhoidon alkuvaiheista ja varhaisesta kehityksestä voidaan saada tietoa arkeologisen tutkimuksen avulla.
Oulun yliopiston pop-up-tila Rotuaarilla.

Tapahtuman tiedot

Vieraile tapahtumassa

Poronhoito alkoi Pohjois-Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa myöhäisellä rautakaudella, noin 1200 vuotta sitten. Poronhoidon tavat ovat muuttuneet monella tavalla rautakaudelta nykypäivään, mutta esimerkiksi porojen lisäruokinnalla ja ajokkaiden käytöllä on pitkät juuret. Apulaisprofessori ja akatemiatutkija Anna-Kaisa Salmi kertoo uusimmista tutkimustuloksista. Salmen vetämä poronhoidon historiaa selvittävä hanke Domestication in Action palkittiin 19.5. Pentti Kaiteran rahaston tunnustuspalkinnolla.

Virtuaalilähetys UniOulu YouTube-kanavalla. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen.

Tilaisuus on osa Oulun yliopiston pop-upin toimintaa ja seurattavissa myös Kaleva Livessä.

Viimeksi päivitetty: 21.5.2021