Webinar: Structural Change – SMEs and resilient rural regions

Rakennemuutos, PK-yritykset ja maaseutualueiden muutosjoustavuus

Webinaarissa nostetaan esille tuoreita näkemyksiä ja tutkimustietoa maaseutumaisten alueiden PK-yritysten muutosjoustavuudesta (resilienssistä). Miten yritysten kasvua ja kansainvälistymistä voidaan tukea erilaisin (alue)poliittisin toimin? Mitä voidaan oppia Triple Helix -mallin toimivuudesta?

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Virtuaalisen tapahtuman videolinkki lähetetään rekisteröityneille osallistujille.

Esitykset

• Matti Muhos, Kerttu Saalasti Instituutti, Oulun yliopisto – Avaus
  • John Hobbs, Senior Lecturer Economics, Munster Technological University (MTU), Ireland – Yhteisoppiminen FOUNDATION-hankkeessa
  • Marjo Kolehmainen, toimitusjohtaja Pohjois-Pohjanmaan yrittäjät
  • Tiina Rajala, kehitysjohtaja, Pohjois-Pohjanmaan liitto
  • Jaakko Simonen, apulaisprofessori Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu

Paneelikeskustelu: PK-yritysten kilpailukyvyn vahvistaminen maaseutumaisilla aluilla – Maaseutumaisten aluiden Triple-helix yhteistyömuodot

Alustus: Ossi Kotavaara, Tutkimusjohtaja, Alueellinen erinomaisuus (REx), Kerttu Saalasti Instituutti, Oulun yliopisto – FOUNDATION-alueanalyysi

Panelistit

• Janne Hietaniemi, Projektipäällikö, Kansainvälinen toiminta , Nivala-Haapajärven seutu Nihak ry
  • Ville Isoherranen, Yksikönjohtaja, Tekniikan ja Luonnonvara-ala, Oulun Ammattikorkeakoulu
  • Tapio Koivu, Koulutusvararehtori, Oulun yliopisto
  • Tiina Rajala, Kehitysjohtaja, Pohjois-Pohjanmaan liitto
  • Tiina Suutari, Ryhmäpäällikkö, Maaseudun kehittäminen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Keskustelun pohjalle esitellään FOUNDATION-hankkeen alueanalyysin keskeiset tulokset. Tutkimus suuntautui Nivala-Haapajärvi-alueen kasvaviin PK-vientiyrityksiin. Miten tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI), koulutuksen alueelliset ja paikkariippumattomat mahdollisuudet sekä rakennerahastoisntrumentit voisivat tukea paremmin maaseudun PK-yritysten kilpaulukykyä? Mikä on viesti, jonka haluamme välittää aluepolitiikan välineiden rakentajille?

Webinaarin järjestää to 10.6.2021 klo 12-14 Alueellisen erinomaisuuden tutkimusryhmä (REx) osana eurooppalaista FOUNDATION-hanketta, jota rahoittaa Interreg EUROPE -ohjelma.

Kaikille avoin tapahtuma on englanniksi.

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä.

Viimeksi päivitetty: 27.5.2021