17 582 hakijaa Oulun yliopiston suomenkielisiin koulutuksiin

Oulun yliopistoon hakee opiskelemaan 17 582 hakijaa. Torstaina 30.3. päättyneessä kevään toisessa yhteishaussa haettiin yliopiston suomenkielisiin kandidaatti- ja maisterikoulutuksiin, joissa on yhteensä 2383 opiskelupaikkaa. Ensisijaisesti opiskelupaikkaa Oulun yliopistosta hakee 5605 hakijaa.

Hakijoiden kokonaismäärä ei poikkea huomattavasti viime vuoden tasosta eikä hakukohteiden kiinnostavuudessa ole suuria muutoksia. Suosituimmat koulutusalat tässä yhteishaussa olivat lääketiede (4002), psykologia (2378) ja kauppatieteet (2070).

Luokanopettajien koulutukseen hakee 1379 hakijaa. Jonkin verran kasvua on hakijoiden määrässä useisiin kasvatustieteiden alan koulutuksiin.

”Ilahduttavasti hakijoiden määrä on kasvanut myös useisiin teknillisen alan sekä ICT-alan tutkinto-ohjelmiin. Esimerkiksi prosessitekniikan, rakennus- ja yhdyskuntatekniikan sekä terveys- ja hoitotieteiden hakijamäärät kasvoivat. Kiitokset kaikille hakijoille luottamuksesta”, sanoo Oulun yliopiston markkinoinnista vastaava johtaja Marja Jokinen.

Toisessa yhteishaussa kandidaattiohjelmien pääasiallinen valintatapa on todistusvalinta. Lisäksi järjestetään valintakokeita touko-kesäkuussa. Todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 29.5. ja valintakoevalinnan tulokset viimeistään 7.7.

Avoimen väylän kautta 250 hakijaa

Samaan aikaan avoinna olleessa avoimen väylän haussa Oulun yliopistoon haki 250 hakijaa. Avoimen väylän kautta voi saada opiskelupaikan yliopistossa, kun on suorittanut avoimessa yliopistossa vaaditun määrän opintoja hyvin arvosanoin. Haussa on Oulun yliopistossa avoinna opiskelupaikkoja kandidaattiohjelmissa 255 ja maisteriohjelmissa 34.

Viimeksi päivitetty: 31.3.2023