17th Saint Gobain Student Contestin voitto Oulun yliopiston arkkitehtuurin opiskelijoille

Saint Gobain järjesti 17. kerran opiskelijoille suunnatun kaksivaiheisen arkkitehtuurikilpailun. Kilpailuohjelma muodosti 4. vsk:n RO:n Energiatehokas rakentaminen -harjoitustyökurssin ohjelman.
Havainnekuva kilpailuehdotuksesta Chain of Change

Kilpailutehtävänä oli laatia ympäristöystävällinen, energiatehokas korttelisuunnitelma sekä rakennussuunnitelmaluonnokset Varsovan Pragan kaupunginosassa sijainneelle tontille. Tehtävänä näiden lisäksi oli tarkastella suunnitelmia detaljitasolla energiatase- ja hiilitaselaskelmineen. Korttelissa olemassa oleva teollisuusrakennus tuli säilyttää ja se tuli ideoida konseptitasoisesti sen uusiokäyttö lisärakennuksineen. Korttelin uudisrakennuksiin tuli sijoittaa opiskelija-asuntoja palveluineen sekä myös perheasuntoja.

Kilpailu oli kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe päättyi huhtikuun alkupuolella. Ehdotuksia tuli sekä Oulun että Tampereen arkkitehtuurin yksiköistä. Ensimmäisen vaiheen voitti ehdotuksellaan ”Boulevard” Karri Westerlund; toisen palkinnon sai ehdotus ”Chain of Change” tekijöinä Marty Stewart ja Kalle Oiva. Kolmannen palkinnon sai ehdotuksellaan ”Co-living Quarters” Kio Oura ja Niko Vanhala. Kaikki palkitut olivat Oulusta.

Kaikki ensimmäisen vaiheen palkitut jatkoivat kilpailun toiseen vaiheeseen, joka pidettiin Varsovassa 8.-10.6.2022. Tekijät esittelivät työnsä kilpailun seminaarissa. Kilpailun voitti Marty Stewartin ja Kalle Oivan ehdotus ”Chain of Change”.

Kilpailuun osallistui töitä 220 korkeakoulusta, opiskelijoita mukana oli yli 1600, töitä toisessa vaiheessa oli 52 kpl 32 eri maasta.

Palkitut:

1. palkinto Marty Stewart ja Kalle Oiva (Oulun yliopisto)

2. palkinto Edgars Plocins ja Rojs Rozentāls (Riga Technical University)

3. palkinto Grzegorz Staroń ja Grzegorz Środa (The Silesian University of Technology, Gliwice)

Special Prize Alon Shporen Tartakovski, Alejandro Gorshtein Czonstkowsky ja Lucas Saldivar Cueto-Felgueroso (Universidad Iberoamericana Ciudad de Mexico)

Opiskelijapalkinnon sai 2. palkinnon saaneet.

Sekä Karri Westerlundin että Niko Vanhalan ja Kio Ouran työt sijoittuivat 12 parhaan joukkoon. Palkintojen jako tapahtui juhlavassa tilaisuudessa perjantaina Varsovassa. Stewartin ja Oivan palkinnon jakoi Saint Gobainin uusi toimitusjohtaja Benoit Bazin.

Lisätietoja kilpailun nettisivuilta (siirryt pois Oulun yliopiston sivuilta).

Viimeksi päivitetty: 13.6.2022