Aineenopettajakoulutusinfo opintonsa syksyllä 2021 aloittaneille opiskelijoille tiistaina 28.9.

Kiinnostaako opettajuus yhtenä uravaihtoehtona? Aineenopettajakoulutusinfo opintonsa syksyllä 2021 aloittaneille opiskelijoille järjestetään tiistaina 28.9.2021 klo 16.00-17.30 Zoomissa.

Tilaisuudessa kerrotaan opettajakoulutuksen valintaperusteista (soveltuvuuskoe, opintomenestys) ja opintojen sisällöstä ja toteutuksesta.

Pääset aineenopettajakoulutusinfoon linkillä https://oulu.zoom.us/j/63223468367.

Tietoa aineenopettajakoulutuksesta

Aineenopettajakoulutus on humanistisessa tiedekunnassa mahdollinen, jos pääaineesi on:

• kirjallisuus tai suomen kieli
  • ruotsi
  • englanti
  • saksa
  • historia tai tieteiden ja aatteiden historia
  • saamen kieli

Aineenopettajan kelpoisuuteen tarvitset maisterin tutkinnon lisäksi riittävän määrän opetettavan aineen tai opetettavien aineiden opintoja ja opettajan pedagogiset opinnot 60 op.

Opiskelijavalinta opettajan pedagogisiin opintoihin, 60 op, tehdään soveltuvuuskokeen ja opintomenestyksen perusteella. Opintomenestys lasketaan kertomalla pääaineen perusopintojen tarkka keskiarvo kolmella. Perusopintojen tulee olla valmiina toisen opiskeluvuoden helmikuun loppuun mennessä (äidinkielen opettajaksi aikovilla perusopinnot sekä suomen kielestä, että kirjallisuudesta). Soveltuvuuskokeita järjestetään kerran lukukaudessa (ks. lisätiedot soveltuvuuskokeiden aikataulusta viestin loppuosassa).

Aineenopettajakoulutuksen soveltuvuuskokeisiin osallistuneille ilmoitetaan opiskelijavalinnan tulokset toisen opiskeluvuoden kevätlukukaudella. Valintaan osallistuvat automaattisesti kaikki soveltuvuuskokeessa käyneet. Hakijoiden päätyessä tasapisteisiin hakijoiden järjestys ratkaistaan ensisijaisesti opintomenestyspisteiden ja toissijaisesti soveltuvuuskokeen perusteella.

Opiskelupaikan vastaanottaessasi sitoudut suorittamaan opinnot ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Pedagogiset opinnot suoritetaan maisterin tutkinnossa, 4. opiskeluvuonna. Aloittamisen edellytyksenä on, että olet suorittanut vähintään 60 op:n opinnot opetettavassa pääaineessa ja 25 op:n opinnot sivuaineessa (jos sellainen on).

Perustellusta syystä (sairaus, varusmies-/siviilipalvelus, raskaus) voit lykätä opintojen aloittamista vuodella. Työ tai opiskelijavaihto eivät anna oikeutta lykätä opintojen aloittamista.

Tietoa aineenopettajakoulutuksen soveltuvuuskokeista

2020 opintonsa aloittaneet

Ilmoittautuminen syksyn 2021 soveltuvuuskokeisiin päättyy 26.9.2021 Kokeet järjestetään marraskuussa (viikot 44-45). Ne on tarkoitettu vain syksyllä 2020 opintonsa aloittaneille, jotka eivät vielä ole käyneet kokeessa tai jotka haluavat uusia kevään 2021 kokeen.

Ilmoittautuminen on WebOodissa: 050505A Aineenopettajakoulutuksen soveltuvuuskoe.

Valinta opettajankoulutukseen tehdään kevätlukukauden alussa 2022, ja opinnot suoritetaan lukuvuonna 2023-24.

HUOM. Jos sinulla on jo suoritettuna pääaineesi perusopinnot (avoimessa yliopistossa, toisessa yliopistossa), mainitse tästä ilmoittautumisen yhteydessä. Jos et vielä ole toimittanut todistusta opinnoista, toimita se ja rekisteriote koulutuksen lähipalveluihin.

2021 opintonsa aloittaneet

Voit osallistua soveltuvuuskokeeseen ensimmäisen kerran kevätlukukaudella 2022 ja halutessasi toisen kerran syyslukukaudella 2022. Valinta opettajankoulutukseen tehdään kevätlukukaudella 2023, ja opinnot suoritetaan lukuvuonna 2024-2025.

Jos olet suorittanut aiemmin pääaineesi perusopinnot, voit osallistua soveltuvuuskokeeseen jo tänä syksynä, tulla valituksi kevätlukukaudella 2022 ja aloittaa opettajan pedagogiset opinnot syyskuussa 2023. Huomaa kuitenkin, että osallistumalla nyt kokeeseen ja tammikuun 2022 valintaan menetät samalla mahdollisuuden parantaa pistemäärääsi kevään 2022 soveltuvuuskokeessa.

Viimeksi päivitetty: 22.9.2021