Arkkitehtiopiskelijat ideoivat Levin etelärinteen maankäyttöä kestävän matkailun näkökulmasta

Arkkitehtuurin opiskelijoiden kilpailuehdotuksia oli runsaasti, ja niissä näkyi idearikkaus, omaleimaisuus ja yllätyksellisyys.
Voittajaehdotuksesta näkymäkuva alueen luonteesta ja arkkitehtuurista. Kuva Juho Korhonen / Oulun yliopisto.

Metsähallitus yhdessä Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön kanssa järjesti ideakilpailun Levin Etelärinteen alueesta. Kilpailun tarkoituksena oli laatia suunnitelmat alueen maankäytöstä, arkkitehtonisesta luonteesta sekä liittymisestä osaksi Levin tunturikeskuksen matkailualuetta.

Metsähallituksen ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön yhteistyössä opiskelijakilpailuna järjestämä Levin Etelärinteen ideakilpailu on ratkennut. Voittajaksi valittiin yksimielisesti ehdotus Levi South Blue, jonka tekijä oli Juho Korhonen. Kilpailussa palkittiin ja lunastettiin yhteensä viisi työtä.

Toiselle sijalle tuli ehdotus Hetki, jonka tekijöitä oli Hermanni Hakumäki ja Eljas Rytkölä. Kolmannen palkinnon sai Valle Jean, jonka tekijä oli Kim Ramsay. Näiden lisäksi Metsähallitus lunasti ehdotuksen Käpyrinteet, tekijöinään Julius Haarala ja Milla Kallio, ja ehdotuksen Tenho, tekijöinään Nico-Petteri Soini ja Roosa Lilja.

Palkintolautakunta jakoi myös kaksi kunniamainintaa, jotka saivat Kittalas, tekijänään Pauli Kärki, sekä Pakkas Kaupunni, jonka tekijöitä olivat Rebecca Maresia ja Jorge Pol Segura.

”Voittajatyössä esitetty aluesuunnitteluratkaisu muodostaa varteenotettavan ja selkeän vaihtoehdon. Suunnitelmassa on omaleimaista lähestymistapaa sekä maankäytön että arkkitehtuurin osalta. Kokonaisuus on hyvin rakennettu, jolloin syntyy uudenlainen ja rohkeakin ehdotus”, palkintolautakunnan puheenjohtaja, Oulun yliopiston professori Helka-Liisa Hentilä luonnehtii.

Metsähallituksessa oltiin myös innostuneita kilpailusta ja sen tuloksista. Kilpailu tuotti Levin Etelärinteen alueelle toiminnallisesti, sisällöllisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoisia vaihtoehtoja alueen jatkokehittämisen pohjaksi.

”Yhteistyö opiskelijoiden kanssa antaa meille paljon uusia ideoita maankäytön kehittämiseksi. Kilpailut kokoavat myös alueen sidosryhmät yhteen ja luovat mahdollisuuden lisätä keskustelua ja keskinäistä ymmärrystä”, kertoo alueidenkäytön johtava asiantuntija Tanja Hämäläinen Metsähallituksen Kiinteistökehityksestä.

Metsähallituksen ja Oulun yliopiston edustajien lisäksi palkintolautakuntassa olivat mukana myös arkkitehti Vuokko Mäntymaa Kittilän kunnan edustajana ja Levin rinneyhtiön toimitusjohtaja Jouni Palosaari.

Lue aiheesta lisää Metsähallituksen uutisesta. Palkittuihin kilpailutöihin voi tutustua tarkemmin lokakuussa 2023 Tiedekeskus Pilkkeessä Rovaniemellä järjestettävässä näyttelyssä.

Viimeksi päivitetty: 17.4.2024