Digitoidun lehtiaineiston tutkimuskäyttö Tutkain-sopimuksella jatkuu – mukana vuoden 2023 alusta myös Oamk

Kansalliskirjaston digitoimien sanoma- ja aikakauslehtien tutkimuskäytön mahdollistava uusi sopimus on solmittu vuosiksi 2023–2027.

Kansalliskirjaston ja Kopioston uusi Tutkain-sopimus tuo käyttäjälle vuoden alusta alkaen entistä laajemman aineiston: vuoden 2021 loppuun mennessä julkaistut lehdet. Solmitun sopimuksen mukaisesti tekijänoikeudenalaisia digitoituja lehtiä voivat käyttää sopimukseen liittyneiden korkeakoulujen tutkijat, tutkimusta opettava henkilökunta ja gradua tai muuta tutkimuksellista opinnäytetyötä tekevät opiskelijat. Oulun yliopisto jatkaa mukana sopimuksessa, ja vuoden 2023 alusta sopimuksessa mukana on myös Oamk.

Tutkain-sopimukseen liittyneiden korkeakoulujen tunnistautuneet tutkijat voivat selata, hakea ja lukea lehtiä Kansalliskirjaston digi.kansalliskirjasto.fi-palvelussa. Sopimus mahdollistaa myös tiedonlouhinnan. Tunnistautuminen palveluun tapahtuu korkeakoulun käyttäjätunnuksella (Haka-login). Ensimmäisellä kerralla käyttäjän tulee täyttää käyttölupalomake.

Yli 9 miljoonaa sivua digitoituja sanoma- ja aikakauslehtiä

Kansalliskirjaston ja Kopioston yhteisessä Tutkain-hankkeessa on avattu digitoitua lehtiaineistoa tutkimuskäyttöön. Kaikkiaan uusittu Tutkain-sopimus tuo tutkimuskäyttöön yhdeksän miljoonaa sivua sanoma- ja aikakauslehtiä. Osa lehdistä on digitoitu koko ilmestymisensä ajalta. Kaikki sanomalehdet on digitoitu takautuvasti 1940-luvulle asti ja lisäksi on digitoitu kaikki ilmestyneet numerot kattavasti 2017 alkaen nykypäivään.

Lue lisää kirjaston vapaakappale-oppaasta.

Digi.kansalliskirjasto.fi:ssa myös kaikille avoimia aineistoja

Kaikille avoimia sanomalehti- ja aikakauslehtiaineistoja (ei edellytä kirjautumista) digi.kansalliskirjasto.fi:ssä ovat

• Kaikki digitoidut sanoma- ja aikakauslehdet vuoteen 1939. Yleisökäytön mahdollistaa Kansalliskirjaston ja Kopioston sopimus, jonka voimassaoloa jatketaan vuoden 2023 loppuun.
  • Lisäksi ruotsinkielisten lehtien digitointihankkeessa digitoidut Suomen ruotsinkieliset sanomalehdet on avattu vuoden 1949 loppuun viisivuotiskaudelle 2022-2026.
Viimeksi päivitetty: 11.1.2023