Dosentin arvo TKT Kai Hänniselle

Oulun yliopisto on myöntänyt dosentin arvon MicroENTRE®n tutkijatohtori Kai Hänniselle. Dosentuurin alana on tuotantotalous, erityisesti tuotekehitys pienyritysten kestävässä kasvussa.

Kerttu Saalasti Instituutin mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE®ssä Hänninen tutkii erityisesti mikroyrityksien kasvumahdollisuuksien tunnistamista.

Pienyritysten kyvykkyys panostaa tuotekehitykseen on Suomen kaltaiselle harvaan asutulle maalle erityisen tärkeää. On selvää, että isot yritykset kykenevät paremmin hallitsemaan koko tuotekehitysketjun alkaen perustutkimuksen ja teknologian kehittämisestä aina tuotekehitykseen asti. Suurella osalla pieniä yrityksiä mikroyrityksistä puhumattakaan ei ole käytettävissä vastaavia resursseja.

Pelkkä yritysten kasvu ei takaa nopeita pikavoittoja. Pienyritysten kestävä kasvutavoite on myös todellinen haaste, sillä hyvin usein tuotteistamisen pullonkauloja ovat resurssihaasteet ja osaamisvaje. Toisaalta pienyritykset eivät ole kopioita isoista yrityksistä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ratkaisuja kannata kopioida suoraa isojen yritysten toimintamalleista.

Onnistuakseen tuotteiden tai/ja palveluiden tuotteistaminen edellyttää, että pienyrityksessä tiedetään mitkä tuotteet tai palvelut ovat oikeasti kannattavia. Mikroyritysten kannalta ratkaisevaa on kehittää tuotteita tai palveluita, joita voidaan tuotteistaa nopeasti koko niiden elinkaaren ajan. Näin tuote tai palvelu saadaan asiakkaalle haluttavaan muotoon, se on teknisesti toteutettavissa ja ylläpitää yrityksen kasvua ja kannattavuutta.

Viimeksi päivitetty: 24.11.2021