Duodecimin Nuori tutkija -palkinto syöpäbiologian dosentti Juha Väyryselle

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on myöntänyt Nuoren tutkijan palkinnon 35-vuotiaalle Oulun yliopiston syöpäbiologian dosentti Juha Väyryselle. Palkinnon suuruus on 10 000 euroa. Väyrysen suolistosyöpätutkimus lisää ymmärrystä kasvainten monimutkaisista immuunireaktioista, mikä voi jatkossa auttaa lääkehoitojen kehittämisessä. Palkinto myönnettiin Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin 142. vuosipäivän symposiumissa Helsingissä 17.11.2023.
Dosentti Juha Väyrynen
”Tutkimustyössä saan onnistumisen kokemuksia pystyessäni luomaan uutta tietoa”, sanoo Duodecimin Nuori tutkija -palkittu Juha Väyrynen Oulun yliopistosta. Kuva: Seija Leskelä

Väyrynen toimii tutkijana Oulun yliopistossa sekä sivuvirkaisena patologina Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Hän valmistui lääkäriksi vuonna 2014 ja väitteli samana vuonna suolistosyövän tulehdusmerkkiaineista.

Vuodet 2018–2020 Juha Väyrynen vietti perheineen postdoc-tutkijana Harvardin yliopiston Dana-Farber-syöpäinstituutissa Bostonissa. COVID-pandemian alettua hän palasi Suomeen, viimeisteli patologian erikoistumisopintonsa ja jatkoi työtään suolistosyövän parissa.

Parhaillaan hän tutkii immuunijärjestelmän merkitystä suolistosyövässä. Oulussa on professori Markus Mäkisen johdolla kerätty vuodesta 2006 lähtien suolistosyöpäpotilaiden seeruminäytteitä yli 1000 potilaalta. Laaja aineisto mahdollistaa syövän systeemisten vaikutusten tutkimuksen, mikä on yksi Väyrysen tutkimuslinjoista.

”Viimeisen parin vuosikymmenen aikana on alettu ymmärtää, miten merkittävä osuus immuunijärjestelmällä on syövän kehittymisen kannalta”, Väyrynen sanoo.

Tutkimus lisää ymmärrystä kasvainten monimutkaisista immuunireaktioista, mikä voi jatkossa auttaa lääkehoitojen kehittämisessä.

”Meneillään olevissa tutkimuksissa selvitämme suolistosyöpäpotilaiden kasvainnäytteistä tarkemmin eri immuunisolutyyppien määrän ja sijainnin sekä erilasten tulehdussignalointiketjujen merkitystä. Lisäksi pyrimme löytämään taudinkulkuun yhteydessä olevia tekijöitä, joita voitaisiin mitata hoitojen kohdentamiseksi yksilöllisemmin niistä hyötyville potilaille”, Väyrynen kertoo.

Palkinto kannustaa jatkamaan syöpäimmunologian tutkimusta

Palkintoperusteluissa Juha Väyrystä kiitellään luotettavaksi ja mutkattomaksi kollegaksi, jonka laaja-alainen, postdoc-jaksolla hankittu asiantuntemus mahdollistaa merkityksellisen ja menestyvän syöpätutkimuksen jatkamisen itsenäisenä tutkijana.

Väyrynen pitää Bostonin vuosiaan erityisen tärkeinä tutkijantyön kannalta. Mahdollisuus keskittyä kokopäiväisesti tutkimustyöhön innostavassa ympäristössä ja oppia uusia tutkimusmenetelmiä on ollut yksi uran merkkipaaluista.

Patologin ja tutkijan työssä Juha Väyrysen mukaan antoisinta on uuden tiedon tuottaminen ja arvoitusten ratkaiseminen. Haastavien näytteiden diagnosointi vaatii kirjallisuushakuja sekä eri vaihtoehtojen pohtimista useamman patologin voimin.

”Tutkimustyössä taas saan onnistumisen kokemuksia pystyessäni luomaan uutta tietoa: selvittämään vastauksia kysymyksiin, joihin ei ole aiemmin tiedetty vastauksia”, hän kuvailee.

Nuoren tutkijan palkinto myönnetään itsenäisen tutkimuskykynsä osoittaneelle, etevälle lääketieteen tutkijalle, joka ei vielä ole täyttänyt 38 vuotta.

”Arvostan suuresti tätä kunnianosoitusta, erityisesti siksi, että moni muukin nuori lääketieteen tutkija olisi ansainnut palkinnon. Palkinto kannustaa minua jatkamaan syöpäimmunologian tutkimusta, ja pyrin innostamaan muitakin tutkimustyöhön”, Väyrynen toteaa.

Juha Väyrynen:

• Asuu Oulussa, perheeseen kuuluu kaksi lasta ja sisätauteihin erikoistuva Sara-vaimo.
  • Tutkijanuran lisäksi työskentelee patologina sekä opetustehtävissä lääketieteellisen tiedekunnan patologian kursseilla.
  • 85 kansainvälisissä lehdissä arvioitua alkuperäisjulkaisua.
  • Suomen Syöpäinstituutin säätiön Eero Saksela -palkinto vuonna 2021 ja Suomen IAP:n (International Academy of Pathology) Molekyylipatologian palkinto vuonna 2020 sekä Nuoren tutkijan palkinto vuonna 2017.
  • Juha Väyrysen tutkijaprofiili

Duodecimin tiedote 17.11.2023

Lue lisää Juha Väyrysen tutkimuksesta: Tutkijat syövän jäljillä (julkaistu 2022)

Viimeksi päivitetty: 17.11.2023