Hakijoiden määrä Oulun yliopiston englanninkielisiin koulutuksiin lähes kaksinkertaistui viime vuodesta

Kevään ensimmäisessä yhteishaussa Oulun yliopistoon haki opiskelemaan 8462 hakijaa. Hakijoiden määrä lähes kaksinkertaistui vuoteen 2022 verrattuna, jolloin hakijoita oli 4279. Haettavina olivat 836 aloituspaikkaa eri alojen englanninkielisissä maisteri- ja kandidaattiohjelmissa.
Tänä keväänä englanninkielisiin koulutuksiin valittavat opiskelijat aloittavat opintonsa Oulussa ensi elokuussa. Kuva: Mikko Törmänen

Eniten hakijoita on ICT-aloille ja kauppatieteisiin, joille tässä haussa on myös eniten aloituspaikkoja. Digitalisation, Computing and Electronics -kandidaattiohjelman hakijamäärä on 1308, Computer Science and Engineering -maisteriohjelman 1044 ja Business Analytics -maisteriohjelman 1064.

”Suurin osa hakemuksista saatiin ulkomailta. Kiitokset kaikille hakijoille, hienoa, että koulutuksellamme on vetovoimaa. Yksi keskeisin Oulun yliopiston tavoite on lisätä kansainvälisten opiskelijoiden ja heidän suorittamiensa tutkintojen määrää. Samalla olemme edelleen tehostamassa toimia, joilla tuetaan heidän kiinnittymistään yhteisöömme ja sijoittumistaan työelämään Suomeen valmistumisen jälkeen”, sanoo Oulun yliopiston koulutuksen vararehtori Tapio Koivu.

Eniten hakijoita suhteessa aloituspaikkojen määrään saivat seuraavat maisteritutkinto-ohjelmat: terveystieteiden alan Epidemiology and Biomedical Data Science, kasvatustieteiden alan Education and Globalisation, kauppatieteiden alan International Business Management, ympäristötekniikan alan Environmental Engineering ja tuotantotalouden alan Product and Project Management.

”Haussa oli mukana uusia tutkinto-ohjelmia ja aloituspaikkoja on lisätty, mutta hakijoiden määrä tuplaantui moniin jo aiemmin mukana olleisiin ohjelmiin”, iloitsee vararehtori Koivu ja jatkaa: ”Myös muut yliopistot ovat tiedottaneet hakijamäärien kasvusta. Hakujen yhteydessä kilpailemme aina parhaista hakijoista muiden yliopistojen kanssa sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Kilpailuetua on kyettävä nostamaan eri tavoin eri markkinoille, jotta oikeanlainen kiinnostus herää.”

Ensimmäistä kertaa yhteishaussa mukana olleista kahdesta tutkinto-ohjelmasta kestävää kehitystä ja tietotekniikkaa uudella tavalla yhdistelevä Sustainable and Autonomous Systems -maisteriohjelma sai heti 440 ja International Business Management -kandidaattiohjelma 493 hakijaa.

Eniten hakijoita Oulun yliopistoon opiskelemaan on Bangladeshista, Pakistanista, Sri Lankasta ja Nigeriasta. Suomesta hakijoita on 620.

Haussa tarjolla olevat 836 aloituspaikkaa sijoittuvat 21 maisteriohjelmaan ja 3 kandidaattiohjelmaan. Valtaosa tuloksista valmistuu maaliskuussa.

Kevään toinen yhteishaku yliopiston suomenkielisiin koulutuksiin on 15.–30.3.2023.

Viimeksi päivitetty: 19.1.2023