Haluatko toimia kaverina kanssaopiskelijalle ja kehittää samalla omia mentorointi- sekä vuorovaikutustaitojasi? Ryhdy vertaismentoriksi kanssaopiskelijalle!

Oulun yliopiston vertaismentorointi on keväällä 2023 pilotoitava ja opinnollistettu kokonaisuus, jossa opiskelija toimii toiselle opiskelijalle vertaismentorina. Toiminnan tarkoituksena on vahvistaa opiskelijoiden hyvinvointia sekä opintoihin ja opiskeluyhteisöön kiinnittymistä.

Vertaismentorina toimit kaverina kanssaopiskelijalle, joka esimerkiksi on palaamassa takaisin opintoihin tauon jälkeen, kokee yksinäisyyttä tai kaipaa tukea opiskeluarjessaan.

Mentoriksi ryhtyessäsi saat laadukkaan koulutuksen rooliisi, eri tehtäviin soveltuvaa mentorointikokemusta sekä kehität vuorovaikutustaitojasi samalla, kun teet arvokasta työtä kanssaopiskelijasi tukemiseksi. Lisäksi saat osallistumisestasi 3 opintopistettä, työtodistuksen ja digitaalisen osaamismerkin.

Koulutukset järjestetään kevään 2023 aikana ja mentorointi kestää syyslukukauden ajan, jolloin tapaamisia mentoripareille kertyy noin 5-10. Tapaamisten ajankohdat ja sisällöt sopii jokainen pari itse. Mentoroinnin tueksi saat ryhmämuotoista työnohjausta, jonka lisäksi tukenasi toimii koko mentoroinnin ajan yliopiston Ohjauspalveluiden tiimin edustajat. Haastattelemme kaikki vertaismentoriksi hakevat opiskelijat. Jos tulet valituksi vertaismentoriksi, on erittäin tärkeää, että pystyt osallistumaan kaikkiin kampuksella toteutettaviin koulutuspäiviin!

Koulutusten ja vertaismentorointitapaamisten lisäksi 3 op suoritukseen sisältyy lopputapaamiseen osallistuminen, materiaaliin tutustuminen sekä mentorointitapaamisten raportointi.

Kevään koulutusten ja syksyn kick-off tilaisuuden ajankohdat:
12.4. klo 14–17
19.4. klo 14–17
3.5. klo 14–17
23.8. klo 14–16

Hakuaika vertaismentoriksi on 13.3.-23.3.2023 oheisen linkin kautta: bit.ly/vertaismentorointiOY.

Hakuajan päätyttyä olemme sinuun yhteydessä lyhyen haastattelun sopimiseksi, joiden perusteella opiskelijat valitaan opintojaksolle.

Kysymykset ja lisätietoja tarvittaessa:
Ohjauspalveluiden suunnittelija Niina Marostenmäki, niina.marostenmaki@oulu.fi.

Hyödyt mentorille:

• tuki kanssaopiskelijalle
  • mentorointi- ja ohjauskokemus
  • vuorovaikutustaitojen vahvistaminen
  • 3op
  • digitaalinen osaamismerkki
  • todistus vertaismentorina toimimisesta

Hyödyt aktorille:

• kaveri opintojen tueksi
  • rohkaisu ja mentorointi vertaisopiskelijalta
  • vuorovaikutustaitojen vahvistaminen

Vertaismentorointi pohjautuu Nyyti ry:n kehittämään konseptiin osana Takaisin opintoihin -hanketta. Hankkeessa on toteutettu vertaismentorointia takaisin opintoihin palaaville opiskelijoille hankkeen yhteistyökorkeakouluissa. Lisätietoa hankkeesta täältä.

Viimeksi päivitetty: 3.3.2023