Infotechiin ja Eudaimoniaan uusi johto

Yliopiston tutkimuksen Digitalisaatio ja älykäs yhteiskunta -fokusalueella toimivan Infotech Oulu -instituutin tieteelliseksi johtajaksi on nimitetty professori Simo Saarakkala ja tutkimusjohtajaksi yliopistotutkija Marja Matinmikko-Blue kaudeksi 1.1.2022–31.12.2026. Eudaimonia-instituutin johtajaksi on nimitetty professori Jouni-Matti Kuukkanen.
Nainen laskettelumäessä lumilaudalla

Simo Saarakkala on toiminut Infotechin tieteellisenä johtajana myös aiemman kauden 2018–2021. Peruskoulutukseltaan fyysikkona hän johtaa lääketieteellisessä tiedekunnassa omaa tutkimusryhmää, joka keskittyy poikkitieteellisesti uusien kuvantamismenetelmien kehittämiseen tuki- ja liikuntaelinsairauksien, erityisesti nivelrikon, diagnostiikkaan kudostasolla ja potilastutkimuksissa.

Marja Matinmikko-Blue on tekniikan ja filosofian tohtori, ja hänen tutkimuksensa yhdistää tekniikan, liiketoiminnan ja sääntelyn näkökulmat uusien matkaviestinjärjestelmien kehityksessä. Infotechin uuden tutkimusjohtajan tehtävän lisäksi hän jatkaa kestävän kehityksen ja sääntelyn johtajana 6G-lippulaivassa, jossa hän on aiemmin toiminut tutkimuskoordinaattorina.

Infotech Oulu -fokusinstituutin tehtävänä on muun muassa lisätä yliopiston kansainvälistä vetovoimaa ja vahvistaa monitieteisen tutkimuksen, tutkijakoulutuksen ja yhteistyön vaikuttavuutta alallaan.

Kuukkanen johtaa Eudaimonia-instituuttia

Ihmistieteiden tutkimuksen alalla toimivan Eudaimonia-instituutin uudeksi johtajaksi on nimitetty professori Jouni-Matti Kuukkanen kaudeksi 1.1.2022–31.12.2026.

Jouni-Matti Kuukkanen on keskittynyt viime vuosina tutkimuksissaan tieteenfilosofiaan ja historianfilosofiaan. Hän toimi Journal of the Philosophy of History -lehden päätoimittajana 2017–2022 ja oli vierailevana tutkijana Cambridgen yliopiston Clare Hallissa syksyllä 2021.

Eudaimonia-instituutin tehtävänä on edistää ja yhdistää tutkimusta, kehitystä, yhteistyötä ja tutkijankoulutusta ihmistieteiden alalla.

Viimeksi päivitetty: 15.2.2023