Itsenäisen työkoneparven näytös ilman kuljettajia huipentaa vuosien kehitystyön

SWARM-tutkimusprojekti on onnistunut automatisoimaan Oulun yliopiston työkoneparven, joka koostuu kaivukoneesta, maansiirtoautosta, puskutraktorista ja tiivistyskoneesta. Työkoneisiin on asennettu sensoreita, antureita ja kameroita sekä automaattisia ohjausjärjestelmiä. Työkoneparvea täydentävät ilmasta työmaan maastoa mittaavat droonit. Tiedonsiirtoon on käytetty esimerkiksi langatonta 5G Private -testiverkkoa.
Parviohjauksessa olennaista on työkoneiden synkronointi tehokkaaseen, turvalliseen ja vähäpäästöiseen yhteistyöhön. Työkoneiden automaatiotasot nousevat jatkuvasti, ja kauko-ohjauksen käyttö pitkienkin etäisyyksien takaa avaa teollisuudelle kiinnostavia mahdollisuuksia.
”Automaattiset ohjausjärjestelmät kykenevät ihmisiä tarkemmin keräämään ja käsittelemään tietoja, mutta ihmiskuljettajilla on silti tärkeä rooli myös jatkossa”, muistuttaa Oulun yliopiston professori Rauno Heikkilä. Pidemmälle kehitetty autonomia on sovellettavissa helpoiten rajattuihin käyttötarkoituksiin.
”Automaattisen parviohjauksen käyttöönotto edellyttää väylärakennusalalta kokeellista etenemistä, yhteistyötä ja koulutusta. Langattomia tiedonsiirtomenetelmiä ja häiriönsietoa tulee tutkia vielä lisää”, Heikkilä jatkaa. Kehitystyö jatkuu uudessa Tekoälypohjainen autonominen ohjaus työkoneille -tutkimushankkeessa.
Lue lisää SWARM-tutkimusprojektista
Lue myös työkoneiden esiintymisestä Maxpo-messujen verkkosivuilla