Kansainvälisyyden edistäminen keskiössä Oulussa järjestettävillä syyspäivillä

Oulun yliopistossa kokoonnuttiin 16.-17.8. Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden syyspäiville. Tapahtuman järjestelyistä vastasivat Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu ja Opetushallitus.
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden syyspäivät 2022

”Yli 250 osallistujan ja puhujan kokoontuminen kahden vuoden tauon jälkeen oli upea mahdollisuus verkostoitua, inspiroitua ja edistää kansainvälisyyttä yhdessä korkeakoulusektorin asiantuntijoiden kanssa”, sanoo Oulun yliopiston kansainvälisten asioiden päällikkö ja tapahtuman järjestelytiimin vetäjä Katja Nieminen.

Yhtenä ohjelman kohokohtana oli uusien opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyyden edistämisen linjauksien julkaiseminen tähdäten vuoteen 2035. Vision on laatinut Opetus- ja kulttuuriministeriön nimittämä Kansainvälisen toiminnan KV-foorumi ja sen tarkoituksena on ohjata eri toimijoita, kuten korkeakouluja ja hallinnonalan virastoja, suuntaamaan omia kv-toiminnan strategioitaan kohti vision merkittäviä teemoja, ministeriö kertoo verkkosivuillaan. Visio luovutettiin tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkoselle Helsingissä tiistaina 16.8.2022.

”Tänä aikana arvomme ja toimintamme periaatteet ovat tärkeämpiä kuin koskaan. Myös niiden ääneen lausuminen on tärkeää sen lisäksi, että toteutamme niitä eri toimissamme. Puolustamme tieteen, tutkimuksen ja opetuksen vapautta, toimijoiden autonomiaa, sekä jakamattomia ja luovuttamattomia ihmisoikeuksia. Yhdenvertaisuuden ja yhteisvastuun täytyy olla osa toimintaamme, niin kansallisesti kuin kansainvälisesti”, sanoi tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen luovutustilaisuudessa, OKM uutisoi.

”Vision tavoitteet tukevat ja resonoivat vahvasti Oulun yliopiston kansainvälistymislinjausten kanssa”, Nieminen kertoo. ”Visiossa nousee erityisesti esiin suomalaisen arvopohjan, periaatteiden ja vastuullisuuden ohjaava rooli kansainvälisen yhteistyön, kumppanuuksien sekä yhteiskunnan moninaisuuden kehittämisessä ja rakentamisessa. Suomalaisen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kilpailukyvyn ja profiloitumisen nostaminen on myös keskiössä.”

Oulussa järjestetyssä tapahtumassa kiinnostuksen kohteina olivat erityisesti eurooppalaiset yliopistot ja EU-vaikuttaminen, kansallinen Talent Boost -ohjelma, koulutusvienti sekä kansainvälinen liikkuvuus ja kompetenssit.

Lisätietoja: Katja Nieminen, Kansainvälisten asioiden päällikkö, Oulun yliopisto, email katja.nieminen@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 13.9.2022