Lastentautien tutkimussäätiöltä merkittävä lahjoitus Oulun yliopistolle

Oulun yliopisto saa yhteensä 225 000 euron lahjoituksen Lastentautien tutkimussäätiöltä.
Ovessa ovenkahvan vieressä piirros lääkäristä, jolla on siniset housut ja stetoskooppi kaulassa ja teksti Lääkäri.

Säätiön tekemä kaikkiaan 1,35 miljoonan euron lahjoitus on kolmivuotinen ja jakaantuu viiden yliopiston kesken. Oulun yliopiston osuus lahjoituksesta on 75 000 euroa/vuosi. Muut lahjoituksen saajat ovat Helsingin, Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistot.

Lahjoituksen tarkoituksena on turvata kliinistä työtä tekevien lääkäreiden mahdollisuus tehdä tieteellistä tutkimusta. Kyseessä on uudenlainen rahoitusmalli, joka perustuu lastenlääkäriprofessoreilta tulleeseen ehdotukseen.

Säätiön mukaan tavoitteena on ollut löytää sairaalaan sellainen toimintamalli, joka paremmin mahdollistaa potilas- ja tutkimustyön yhdistämisen. Hoitojen kehittäminen edellyttää asiantuntijoilta määräajoin kokoaikaista keskittymistä tutkimustyöhön, ja lahjoitusrahalla turvataan myös perustutkimuksen jatkuminen lastentautien alalla.

Säätiön rahoitus on osoitettu nyt ensimmäistä kertaa suoraan yliopistoille ja se koskee kaikkien lastentautien alojen tutkijoiden palkkausta, mukaan lukien lastentaudit, lastenneurologia, lastenpsykiatria, lastenkirurgia ja nuorisopsykiatria.

”Oulun yliopiston lääketieteellinen tiedekunta kiittää Lastentautien tutkimussäätiötä tästä merkittävästä ja uudentyyppisestä avauksesta. Kliinisen tutkimuksen rahoitus sekä lääkäritutkijoiden mahdollisuudet tehdä tutkimusta on ollut huolenaiheena jo vuosia”, sanoo Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Anne Remes. ”Elinikäisen terveyden tutkimus on keskeinen tutkimusteemamme ja meillä tehdään monipuolista ja merkittävää lastentautien tutkimusta, joka säätiön lahjoituksen myötä vahvistuu edelleen.”

Lastentautien tutkimussäätiön tiedote

Viimeksi päivitetty: 15.2.2023