Markus Rytinki edistämään kansainväliseen rekrytointiin liittyvää osaamista seutukaupungeissa

FT Markus Rytinki aloitti projektitutkijana Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTREssä helmikuussa. Rytinki toimii SEUTUKAUPUNKIrekry -hankkeessa kansainvälisen rekrytoinnin edistäjänä ja KeMu -hankkeessa ketterän muutoskyvykkyyden koulutusohjelman suunnittelija ja opettajana. Lisäksi hän työskentelee Kerttu Saalasti Instituutin digitaalisen koulutustarjonnan kehittämisen parissa.

”MicroENTRE onkin työpaikkana minulle aiemmin tuttu. Olen aiemmin työskennellyt instituutissa eri hankkeissa, esimerkkinä luovien alojen yritysten Luovat ratkaisut -hanke, jossa yhteistyössä Oulun Eteläisen Alueen yrityspalvelutoimijoiden järjestettiin sarja työpajoja muun muassa someviestinnästä. Koska työpaikka, ihmiset ja käytännöt ovat pääosin tuttuja, olen saanut tekemiseen lentävän lähdön ja pystynyt laittamaan kädet multaan välittömästi", Rytinki kertoo.

SEUTUKAUPUNKIrekry -hankkeessa tavoitteena on lisätä seutukaupunkien osaamista kansainvälisissä rekrytoinneissa. Samalla kehitetään yritysten yleisiä rekrytointivalmiuksia ja työnantajakuvaa. Myös työvoimapulasta kärsivien alueiden vetovoimaa pyritään kasvattamaan. Hankkeessa on mukana 26 seutukaupunkia kahdeksan eri ELY-keskuksen alueelta. Osatoteuttajia löytyy aina Kuusamosta Saloon saakka yhteensä seitsemäntoista.

"Tänä keväänä järjestämme hankkeessa tietoiskujen sarjan, jossa keskitytään yritysten työnantajakuvan kohentamiseen sosiaalisessa mediassa”, Rytinki kertoo.

KeMussa eli Ketterän muutoskyvykkyyden koulutusohjelmassa panostetaan tänä keväänä digitaaliseen koulutustarjontaan. Mukana hankkeessa ovat Naturpolis ry Kuusamosta, NIHAK Nivalasta sekä Kalajoen seudun yrityspalvelukeskus.

"Toteutamme verkkovälitteisen koulutuspaketin, joka sisältää napakoita kahden tunnin mikrokursseja muuan muassa työhyvinvoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä. Kurssit käynnistyvät huhtikuun alussa yliopiston Moodle-alustalla ja ovat osallistuville yrityksille ilmaisia”, Rytinki tiivistää.

Rytinki työskentelee MicroENTREssä myös avoimen yliopiston ja JOY:n kautta saatavilla olevien laajempien kurssikokonaisuuksien parissa.

”Tällä hetkellä työstämme pitkään toiveena ollutta englanninkielistä Mikroyrittäjyyden perusteet -kurssia, joka avautuu syksyllä. Kurssi on suunnattu etupäässä maahanmuuttajille, jotka haluavat aloittaa tai ovat juuri aloittaneet yrittäjinä Suomessa.” Rytinki avaa.

"Poissaoloni aikana tutkijatiimi on edelleen laajentunut ja sisältää tutkijoita usealta eri alalta ja eri taustoista. Tämä monipuolisuus on ehdoton valtti laajojen kokonaisuuksien työstämisessä esimerkiksi koskien verkkovälitteisiä koulutuksia. Yhteen hiilen puhaltaminen tuo mielestäni kaikkiin hankkeisiin vähän ekstraa, ja uusien hankeideoiden työstäminen on vaivatonta laajojen verkostojemme avulla. Ehkä kliseistä, mutta MicroENTREn toiminta on todellakin enemmän kuin osiensa summa", Rytinki luonnehtii.

Kuva: Juha Sarkkinen

Ota yhteyttä:
Markus Rytinki, FT, projektitutkija, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti
markus.rytinki@oulu.fi
puh: 050 4663952